Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Магистрала „Хемус“ - по-добре късно, отколкото никога

Сряда, 08 Август 2018 / Общество
182
  • Първо се строи участъка в района на Правец

 

Докато бъде завършен, скоростният път между София и Варна ще стане на 50 години

 

 

Строителството – всенародно дело. Лозунг от времената на Тодор Живков, който е жив и днес, особено, когато говорим за магистрала „Хемус“. 430-те километра между София и Варна вероятно ще останат в историята като най-дълго чаканият скоростен път, който да свърже Севера и Юга. Според оптимистичния сценарий, начертан от премиера Бойко Борисов, магистралата до Северното Черноморие може да бъде готова 50 години след полагането на първия камък. Ако, разбира се, всичко върви по план, държавата осигури нужните около 2 млрд. лева и не се появят поредните „лоши фирми“, които да стопират търговете за строителство. Впрочем магистрала "Тракия" беше завършена на 40-тия си рожден ден. 

 

Началото е на 4 октомври 1974 г. 

 

Първата копка прави лично другарят Тодор Живков, а няколко години по-късно пътят свързва столицата с родния му град Правец и си остава дотам.

Всъщност първите 5,47 км от магистралата са готови през 1999 година – в района на Правец. Както и няколко тунела по трасето между София и Варна, които останаха неремонтирани в следващите десетилетия.

Днес от „Хемус“ са построени около 170 км, а оставащите около 260 са разделени на лотове и парченца с различна готовност за изграждане.

Последната шумна медийна проверка показа, че следващите 9,3 км между Ябланица и п.в. Боаза ще са факт след около година.

"Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г. На 15 август почваме строителството от Белокопитово до Буховци край Търговище", заяви министър-председателят Бойко Борисов при инспекцията на участъка Ябланица - Боаза във вторник.

Северна България разчита това обещание да стане факт и защото именно Борисов прекрати през 2016 година проекта заради липса на европейско финансиране. А че „Хемус“ не може да бъде изградена с пари от европейските фондове се знае още от началото на този процес, просто защото магистралата не е част от европейски коридор. Бързата връзка между столицата и северната част на страната си е изцяло наш ангажимент, за който много пъти през годините е казвано, че ще съживи икономиката от другата страна на Стара планина.

 

 

Двоен скок на цените 

 

Засега поне нови обществени поръчки за нови участъци от трасето не са обявени, няма и окончателен вариант на проекта за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново трябва да бъде изработен техническият проект. А в посока Търговище изобщо не е ясно дали има подготвяни проекти.

Така, за момента единственото сигурно е, че ако това, което е започнато, бъде довършено, в следващите 2 години магистралата ще се увеличи с нови 35 км. Дотогава е твърде вероятно търговете за останалите обещани участъци да са все още в развитие и нищо друго да не е започнало да се строи.

Груба сметка за цените, за които са изграждани отсечките от „Хемус“ през годините, показва, че средната цена на километър от трасето е около 5 лн. лева на километър. За около 50-километровият участък от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч по първоначалните сметки на МРРБ са необходими около 500 млн. лева без ДДС.

 

 

За изграждането на този участък има готов идеен проект още от 2015 година. Той е разработен от несъществуващата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Това трасе е одобрено от екоминистерството и в края на 2015 г. бяха избрани строители на два от трите подучастъка – обединения от големи български строителни компании.
През 2016 г. обаче, по настояване на премиера Борисов, процедурата беше прекратена (първо бяха спрени всички големи обществени поръчки заради съмнения, че избраните фирми са от кръговете на депутата от ДПС Делян Пеевски и директора на „Лукойл“ Валентин Златев, а после се оказа, че няма пари). След това Агенция "Пътна инфраструктура" прецени, че реализирането на т. нар. Червен вариант изисква прекалено много средства заради планинския терен. Той предвиждаше път с широчина 29 метра и скорост 140 км/час. Това обаче изисквало значителни инвестиции, тъй като теренът е силно пресечен, което предполагало много виадукти и тунели.

По тази причина проектът беше преработен, пътят ще бъде по-тесен, а максималната скорост на бъдещата отсечка ще е 120 км/час.

Строителният министър смята за реалистично до края на годината да бъде пусната обществената поръчка за останалите около 83 км до Велико Търново. За това трасе се чака парцеларен план и не са отчуждавани терени. Това означава, че първо трябва да се проведе търг за проектирането, а след това и да се строи.

Прогнозната стойност на този участък е 850 млн. лв. без ДДС.

За оставащите около 90 км между Велико Търново и Търговище от МРРБ са изчислили, че трябват още 890 млн. лв. без ДДС, а намеренията са поръчката за тях да бъде обявена през 2021 година.
Така средната цена на това, което обещава да порстрои кабинетът на ГЕРБ излиза около 10 млн. лева на километър. Или двойно на досега направеното. Вероятно в тази сметка трябва да се отчете и повишението на цените от 2005 година, когато е пусната отсечката Шумен – Каспичан, досега, но кой знае още колко ще скочат докато бъде завършена.

Иначе най-скъпите пътни проекти досега са „златната“ магистрала „Люлин“ със средна цена на километър от 19,6 млн. лева и магистрала „Струма“, където в участъка от Кресненското дефиле прогнозната средна цена е около 14 млн. лева на километър заради тунелите (само цената на тунел „Железница“ е 194 млн. лева за 2 км) и другите съоръжения.
Намеренията са парите за изграждането на „Хемус“ да бъдат отделени от приходите от тол-системата, която по план трябва да заработи след една година. Което означава, че приходите от нея ще са на разположение след 2020 година. Така остават още 4 години, в които трябва да се работи ударно, за да е готова магистралата.





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Мгистрала Хемус, строеж, строителство, Ябланица, Боаза, скоростен път

StreetInside

Ако не можете да прощавате, ще останете бедни

Петък, 27 Януари 2017 / Към себе си
  Тайната на благоденствието и законите на успеха на Ранди Гейдж   Успехът е да правиш това, което те прави щастлив. Щастието започва с осъзнаването на собствените ни нужди. Ако преследвате нещата, които имат значение за вас, парите сами ще дойдат. Вярвам, че има по-висша от нас с [...]

Децата с аутизъм и телепатията

Сряда, 11 Октомври 2017 / На предела
Изследване показва, че те може би притежават свръхестествени способности    Ако някога сте били заобиколени от деца аутисти, тогава може би знаете колко различни са те. Трудно е да се определят и категоризират симптомите на аутизма обаче, защото той има различни спектри. Някои [...]