Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Вода в двигателя

Вторник, 29 Май 2018 / Общество
327
  • Водородният автомобил, направен от студенти от Техническия университет в София и Русенския университет, сн. bnr.bg

Възможно ли е да караме автомобили, които работят безшумно и не отделят вредни емисии?

 

До 2025 г. в България ще бъдат изградени 10 станции за зареждане на водородни автомобили. "Правителството е одобрило национална програма за развитие на пазара на алтернативни горива. Вече се проучват местата, където да бъдат изградени зарядните станции, като най-вероятно първата ще бъде в Бургас", съобщи заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов. Липсата на станции за зареждане е един от проблемите пред навлизането на екологични автомобили, които макар и все още скъпи, вече пътуват по пътищата по света.

Тази седмица в София бяха демонстрирани прототипи на автомобили, задвижвани с водород, разбаротени от студенти от Техническия университет в София и Русенския университет.

 

 

В откритието на технологията има и български принос. Това е генераторът на Браунов газ, измислен от Илия Вълков, емигрирал в Австралия и познат като Юл Браун. Той доказва на практика, че автомобил може да измине 1600 километра, използвайки за гориво вода. Водата съдържа един атом кислород и два атома водород. Когато двата елемента се съединят възниква взрив, при който се отделя много енергия, а крайният резултат е вода.

Илия Вълков успява да раздели атомите на кислорода и водорода и отново да ги съедини, получавайки не взрив, а контролирана, мощна и екологична енергия - така наречения Браунов газ, открит от него през 1971 г. Бpayнoвият гaз peжe cтoмaнa c лeĸoтa, тoпи мeтaли oт paзличнo ecтecтвo, cлyжи ĸaтo гopивo зa aвтoмoбилa, пpoизвeждa eлeĸтpичecтвo. Πpeз 1977 и 78-мa Илия Bълĸoв пaтeнтoвa изoбpeтeниeтo cи в Aвcтpaлия и в Aмepиĸa, но то не намира приложение в индустрията, а той самият умира в бедност. 

Брауновият газ e смeс от газообразeн водород и кислород в съотношeниe от 2:1. Той сe получава чрeз eлeктролиза - разлаганe на водата на водород и кислород под влияниe на прeминаващ прeз нeя eлекрически ток на вода, при която сe отдeлят водород и кислород. Когато такава смeс от водород и кислород гори и избухва, всъщност не се получава експлозия, а имплозия. Проф. Вълков e успял да оползотвори тази уникална рeакция на имплозивно горeнe на Брауновия газ за задвижванeто на  имплозивeн вакуумeн автомобилeн двигатeл. Той гори водород, окислявайки го с кислорода на Брауновия газ. Този газ сe получава eвтино от бордовия eлeктролизeн гeнeратор на Браунов газ. Той сe захранва с eлeктроeнeргия от алтeрнатора на автомобила. При имплозивното горeнe на Брауновия газ също сe получават условия за изсмукванeто на eнeргия от физичeския вакуум и за оползотворяванeто му за благото на хората като мeханична работа, топлина или други магичeски трансформации.

След смъртта на Илия Вълков изобретеният от него двигател е донесен в България и се пази в Музея на политехниката в София.

 

Всъщност автомобилите с водородно задвижване са базирани на откритие, направено в далечната 1839 г. Тогава уелският учен сър Уилям Робърт Груув решава "да обърне" популярния метод за електролизата, при който водата се разделя на водород и кислород чрез пускане на електрически ток. Сър Груув прави точно обратното: използва водород, за да произвежда електричество и вода. Близо век по-късно методът е доразвит от Франсис Бейкън, който прави и първата работеща водородна горивна клетка.
Водородът минава през катализираща мембрана, където се свързва с кислорода от атмосферата. При този процес се отделят електрони и съответно се създава електрически ток, който задвижва колата. Като вторичен продукт на процеса се получават нагрети водни пари.

 

 

Технологията е напълно безопасна, макар и все още да не се използва масово.

„При един от тестовете стреляхме с автомат по резервоара. Уверявам ви, че нищо не се случи. Той е изграден от въглеродни нишки. Виждаше се как куршумът е навлязъл леко навътре, но после – обратно навън, Когато проверихме и под микроскоп това място, се видя, че няма никакво пропукване. Така че имаме 100%-ова гаранция, че този тип резервоар е абсолютно безопасен“, обясни изпълнителният директор на Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ – публично-частно партньорство между ЕК, европейската промишленост и научноизследователската общност – Барт Биебуйк пред ТВ Европа. България има огромен потенциал в добиването на енергия от възобновяеми източници и трябва да го използва, за да намали въглеродните емисии от транспорта, смята Барт Биебуйк.
Основната пречка пред автомобилите с водородни клетки е свързан с набавянето на необходимото гориво. Водородът не се среща в свободно състояние, той се получава като продукт от взаимодействието между други вещества. Съществуват няколко варианта – от разграждане на молекулите на водата до използването на биомаса или преработка на природен газ. Процесът изисква да се разбие въглеводородна молекула, при което се отделя голямо количество въглероден диоксид. Все повече се развиват методите за добиване на водород от вода или биомаса, но технологиите още не са достатъчно напреднали, за да влязат в масова употреба.

В катализатора на горивната клетка се използва един от най-редките и скъпи метали - платината. Това оскъпява сериозно производството на този тип автомобили.

В края на 2014 г. Toyota стартира в Япония производството на първия си масов водороден автомобил, наречен Mirai. Година по-късно Toyota също предлага водороден автомобил. Цената на автомобил на водородно гориво е около 60 хил. долара.

„От гледна точка на представяне на пътя, ускорение и комфорт водородните коли са сравними с конвенционалните автомобили“, казва д-р Волфганг Варнеке, главен експерт по мобилността в Shell, цитиран от OFFNews. Той често има възможност да кара тестовия автомобил Mercedes- Benz B-Class с горивна клетка, нает от Shell. Изчислил е, че може да измине около 350 километра с едно зареждане на резервоара с водород или около 250 км, ако шофира с висока скорост по магистралата.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

водородни автомобили, екологични автомобили, водородна клетка

Street of Hope

Моля, не помагайте на децата ми

Четвъртък, 16 Март 2017 / Родители
“Аз не си седя тук, на цели 5 метра от децата ми, защото прекалено много ме мързи да стана и да им помогна да изкачат стълбата …”   Към другите родители в парка: “Скъпи родители, Моля, не изкачвайте дъщерите ми до върха на стълбата, особено след като сте [...]

Дигиталната революция и развитието на децата

Четвъртък, 12 Април 2018 / Родители
С навлизането на електронни учебници вероятно броят на затлъстелите деца ще се увеличи още   Дигитализирането на човешкия живот доведе до промяна във всички сфери. Появиха се нови професии, други изчезнаха. Днес, ако човек има идея и иска да я сподели, може да напише книга, да си направ [...]