
80% от трансакциите са на POS терминали, а 18% - за теглене от банкомат
С 25% увеличение на трансакциите с кредитни карти отчитат за последната година от БНП Париба Лични Финанси. Това се обяснява с увеличението на потреблението след отпадането на ковид ограниченията, но и със сериозното покачване на цените. Хората използваха картите си не само за покриване на обичайни ежедневни нужди като покупка на храна и гориво, но и за реализация на по-големи проекти като семейни почивки или покупка на мебели и техника за дома, отчитат от финансовата институция.
Ръстът в използването на кредитни карти води и до повишаване на финансовата грамотност. Според данните на БНП Париба Лични Финанси, 53% от хората изплащат задълженията си по кредитни карти в рамките на гратисния период. За сравнение, през 2020 г. този дял беше малко над 40%. Това показва, че българите използват разумно банковите си карти и не изпадат в ситуации на свръхзадлъжнялост.
Най-често българите използват кредитните си карти в хранителни магазини, супер- и хипермаркети. През 2022 година пазаруването в такива обекти беше на първо и трето място по употреба на кредитни карти. Общият дял на покупките е почти 47% от трансакциите, а средният размер на покупката е 66 лева. На втора позиция с 22% е покупката на стоки и услуги за забавление като хотелско настаняване, билети за кино, театър, увеселителни паркове, онлайн и игри и така нататък. На четвърта позиция са покупките на гориво с дял от 7%. При тях средната сума на трансакцията нараства от 41 на 52 лева, което се обяснява със скока на цените на горивата.
Българите използват кредитните си карти основно за покупка на стоки, а не за теглене на пари в брой. През 2022 година 80% от трансакциите бяха на POS терминали, а 18% - за теглене от банкомат.
Според данните на БНП Париба Лични Финанси, през изминалата година средният размер на трансакциите през POS терминал е 64 лева, което е със 7 лева повече в сравнение с година по-рано. От банкомат хората теглят средно 174 лева. Средната сума за превод на средства от карта към банкова сметка е бил 1 000 лева.
Кредитната карта прогресивно заема своето място като предпочитан метод на потребителско финансиране на покупки на изплащане. Доказателство за това е ръстът от 29,5% на броя на покупките на равни вноски в рамките на кредитния лимит и по-голямата с 12% средна сума на трансакцията. Така средният размер на покупката достигна 935 лева докато година по-рано беше 834 лева.
Друга иновация, която помага за по-доброто управление на личния бюджет е услугата, разработена в партньорство с Phyre, наречена „Машина на времето“. С нея голяма покупка, например на фотоапарат или хладилник, платена наведнъж с кредитна карта през дигиталния портфейл на Phyre, може да бъде трансформирана в изплащане на равни вноски. Необходимо е клиентът да следва стъпките в портфейла, и сумата за покупката ще бъде възстановена и трансформирана в кредит, който се изплаща с ежемесечни вноски. Клиентите могат да плащат вноските си онлайн без такси, като в същото време виждат наличните средства по картата си и размерът на следващата си вноска в реално време.