Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Да не можеш да мислиш в картини

Вторник, 24 Септември 2019 / Гласът на детето
209
  • pixabay.com

Афантазията засяга 2% от хората по света

 

Някои хора имат прекалено „цветно“ въображение, визуализират всичко до такава степен, че това ги обърква. Още по-объркващо е обаче, когато не можеш да си представиш това, което преди малко си видял. Лицето на любим човек, летният залез над морето, крушата в задния двор на баба, размаханата опашка на кучето... способността да мислим в картини е изключително важна. Защото благодарение на нея научаваме всичко, което знаем и използваме в живота си.

Име на това състояние, от което страда един на всеки 50 човека в света – афантазия – дава пофесорът по неврология Адам Земан от Университета в Ексетър. Първо е открито през 80-те години на 19 век и появата му е била свързвана повече с мозъчни травми. В днешно време невролозите наричат тази неспособност за формиране на ментални (умствени) образи вродена афантазия.

 

Визуализацията е резултат от едновременната работа на различни части на мозъка, които изграждат образ на базата на спомени. Предполага се, че връзката между тези части не работи нормално. Но забележете, това се отнася само за съзнателните спомени, защото хората, които нямат фантазия всъщност могат да виждат картини на сън. Затова, както други състояния, причинени от липсата на синхрон в работата на двете мозъчни полукълба, е възможно да се повлияе от различни упражнения за баланс на мозъка.

Но, силата на визуализацията не е за подценяване. Все повече изследвания показват, че способността да се използва въображението за създаване на образи може да ускори процеса на научаване и да подобри изпълнението на задачи – от това да се научим да четем, до това да се научим да играем хоро, умението да си представим нещата е важно.  

 

Според теорията за дуалното закодиране на Алън Паивио от Университета в Западен Онтарио от 1971г., има два вида мисловни процеси – вербални (с думи) и невербални. Той поставя изграждането на ментални образи в ума като основната форма за невербален мисловен процес. Следователно, информацията се запазва в ума по два начина – вербално и визуално. И въпреки, че тези два кода са независими един от друг и могат да се използват поотделно, те също така могат да си взаимодействат, за да направят процесите на учене и спомняне на информация по-ефективни (neuro-english.eu).

Теорията за дуалното закодиране си има своите ограничения и основното е допускането, че мисловните процеси са базирани на нищо друго освен думи и образи. Въпреки това, голям брой изследвания направени след 70-те години на миналия век потвърждават, че менталните образи играят важна роля в начина, по който децата усвояват уменията за грамотност.

 

Изследванията показват, че менталните образи помагат на 8-годишните деца да запомнят това, което четат и че учениците, които са инструктирани да си представят образите на нещата изброени в списък с думи, се справят по-добре на тестове за оценяване на умението за запаметяване и научават 2,5 пъти повече думи от тези деца, на които са им казали просто да си повтарят думичките от списъка наум.

Вербалното спомняне и изграждането на визуални образи наистина изглеждат отделни, но свързани процеси и въпреки, че умението за визуализиране не е директно свързано с интелигентността, речниковия запас и умението за четене, то спонтанното използване на ментални образи действително помага на децата да учат и да разбират това, което четат.

В скорошни изследвания било установено, че менталните образи помагат на учениците да разбират абстрактни концепции.

Умението за визуализиране помага на децата да учат математически и свързани с компютърните науки концепции, като това се изразява в разбиране на числови модели и създаване на ментални образи, представящи пространствените връзки между тях.

 

Вижте още:

Светът има нужда от най-различни умове

Метаморфозите на човешкия мозък

Какво е невропластика?

Да говориш с картинки

Различните деца в училище





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

афантазия, мислене, въображение, мозък, неврология, мислене в картини, учене

StreetBoard

Лицензът на TV7 и News7 е бил отнет незаконно

Четвъртък, 17 Август 2017 / Общество
  Решението на съда доказва, че телевизиите са можели да продължат да работят     Петчленен състав на Върховният административен съд отмени спирането на ТВ7. Решението е от 7 август, а новината съобщи експертът по медийно право проф. Нели Огнянова в блога си. Преди годи [...]

Късното дойде, за съжаление

Сряда, 14 Декември 2016 / Общество
Алепо е смазан, по улиците има трупове, масово сред жертвите има деца    Мнозина споделят кадри от Алепо и ужасите там. Това е важно и e добре, че най-накрая има реакция към въздушните удари и смъртта на толкова хора. Проблемът е, че това е закъсняла реакция. Публикуваме от 3 годи [...]