
Към много от професионалните училища просто няма интерес
Свободните места и специализираните паралелки в гимназиите за завършилите седми клас намаляват за поредна година. Ако през 2015/16 г. профилираните и професионални гимназии у нас са обявили прием за 36 хил. ученици, за 2016/17 г. броят им намалява до малко над 34 хил. Това показват данни на просветното министерство, цитирани от "Сега".
За предстоящата учебна година са утвърдени 797 профилирани паралелки (езикови и математически) с 20 768 места, което прави минус 14 паралелки. Спадът при местата в професионалните паралелки обаче е доста по-внушителен - тази година на професия ще се учат 1430 по-малко младежи в 55 професионални паралелки по-малко от миналата година - утвърдените места са за 518 паралелки за 13 468 души.
Миналата година паралелките в гимназиите се свиха с 4 хил. спрямо 2014/15 г., като основна причина за това е демографският срив. Ако преди 2 г. завършилите седмокласници са близо 62 хил., м.г. броят им бе 60 700, а по предварителни данни випускът е едва 56 хиляди. От тях на националното външно оценяване (НВО) на 18 и 20 май са се явили около 53 хил. ученици. Все още не е ясно колко от тях са държали допълнителните модули по математика и български. С оценката от тях се влиза в профилираните и професионалните гимназии. Така, въпреки ниските резултатите от националните изпити, шансът на завършилите 7-и клас да бъдат приети в гимназия става все по-голям.
В София например тази година 7-и клас са завършили 9573 ученици, от които на националното външно оценяване са се явили около 9 хил. Местата за прием в столичните гимназии са 7648. В Първа и Втора английска гимназия приемът остава същият - ще приемат по 7 паралелки със съответно 196 и 182 места. Във Втора немска гимназия паралелките се увеличават от 4 на 5, а общият брой на местата скача от 104 на 130 човека. Увеличение има и на свободните места във Френската гимназия - учениците там пак ще са в 7 паралелки, но ще са не 182-ма, а 196 души. Испанската гимназия отново предлага 5 паралелки за осми клас, но за 130, а не за 140 ученици.
В Пловдивска област завършилите седми клас са 5167, а приемът е за 3172 души. В област Бургас 3354 ученици ще се борят за 2080 места, във Варна 3604 ще се състезават за 2582 места, а в Стара Загора 2673 ученици ще се конкурират за 1456 места.
Заради демографския срив, липсата на кандидати и многото двойки на изпитите след 7-и клас през 2015 г. над 230 паралелки в страната бяха закрити. В София сред закритите са тази по "изкуство и хореография" в 140-о СОУ, чуждоезиковата с английски и италиански език в 105-о СОУ, "кетъринг" в професионална гимназия "Алеко Константинов" в Банкя, информационни технологии в 27-о СОУ и др. В Търново например хуманитарната гимназия "Св.св. Кирил и Методий" не прие седмокласници, тъй като и двата класа с хуманитарен профил останаха без кандидати. В старата столица бяха закрити още паралелки по електроника, полиграфия, възобновяеми източници, банково дело, топлотехника и др. В област Кюстендил три паралелки в три отделни училища не успяха да съберат минимума от 18 ученици за една паралелека - "организация на туризма", "микропроцесорна техника" и "митническа и данъчна администрация". В Шумен нямаше кандидати за "Кетъринг", "Агроекология", "Оперативно счетоводство", "Автомобилна мехатроника“, припомня „Сега“.
Седмокласниците ще се оценяват по нов начин
Министерството на образованието ще подготви промени в начина на оценяване на изпитите за седми клас. Причината е, че сегашната система не отразявала реалните знания на децата, съобщи зам.-министърът на образованието Диян Стаматов пред Нова телевизия.
„Тазгодишната скала, отразяваща от 2 до 6, явно вече не показва достатъчно добре степените на подготовка на учениците", обясни той. Стаматов допълва, че проблемът не е от сега, защото тенденцията за понижаване на знанията на учениците по математика е от няколко години. Според него проблемът е, че учениците не се концентрират върху задачите, които им се поставят. Не разбират условието, не го четат докрай и отговарят веднага, без да обмислят текста. Именно затова и резултатът е негативен.
Министерството ще се опита да постави акцента върху логическите задачи.
„Всички образователни промени, които подготвяме, са насочени към съветите, които са ни давани от страна на колегията - като възможност за повече свободно време за затвърждаване на материала, а не пропускане по него. Още тази година това влиза в ход за първи и пети клас. Следващата година продължава за втори, шести и осми клас. Тази последователна тенденция в следващите четири години ще бъде в ход. Тя няма да може да бъде видима веднага и след няколко години ще стане ясно какво е необходимо отново да се промени", поясни още Диян Стаматов.