Една трета от хората крият факти за личността си, за да не бъдат отхвърлени
Всеки трети българин споделя, че е крил външни белези, етническа принадлежност или сексуална ориентация, за да може да получи работата, за която кандидатства. А всеки втори е усещал предразсъдъци по време на интервю за работа. Това показва национално количествено изследване на маркетинговата агенция BluePoint, проведено през януари 2021 г. по поръчка на TELUS International Bulgaria.
Според изследването пазарът на труда у нас остава динамичен, но намирането на работа става все по-трудна задача. Това са споделили около 70% от запитаните. Двете възрастови групи, за които това е валидно в най-голяма степен, са кадрите без опит на възраст до 24 години и хората над 45-54 години (53,2%).
Толерантността към „различните хора“ на национално ниво все още не е толкова широко застъпена - само 2,3% смятат, че българите сме изключително толерантни, докато 49,5% твърдят, че обществото спада в графата „по-скоро нетолерантни“. Що се отнася до усещането колко толерантни са работодателите у нас, 34% споделят виждането, че те не са „отворени“ към различията в кандидати за работа.
Проучването проследява и кои според потребителите са неприемливите въпроси по време на интервю за работа. Сексуална ориентация – 73,3% и цвят на кожата – 69,3% са следвани от религиозна принадлежност – 57%, планове за деца – 55% и етническа принадлежност – 46%.
Усещането, че все пак започваме да узряваме като общество, ясно личи от факта, че всички от изследваните лица декларират, че напълно приемат свои колеги, които са много по-млади или по-възрастни, с различни политически убеждения, стил на обличане, религиозна принадлежност.
Освен на национално ниво, темите за предразсъдъците и приемането бяха проучени и сред служители на TELUS International Bulgaria. В анонимното изследване над 83% от служителите на компанията споделят, че никога не са усещали нетолерантност. Това се подкрепя и от факта, че 98,7% от тях смятат, че компанията попада в категориите „изключително толерантни“ и „по-скоро толерантни“ работодатели на българския пазар.
Компанията стартира национална кампания „Бъди себе си“. Тя цели да започне диалог за преодоляване на предразсъдъците в процеса на кандидатстване за работа и се подкрепя от редица известни личности, сред които Влади Ампов-Графа и Прея.
Вижте още:
Лекар не получил работа заради онкологично заболяване
Как ще задължите някой да наема инвалиди?
Българите поставят жената до печката
Жените са по-образовани и по-ниско платени
Много хора предпочитат да работят от вкъщи