Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Озарената педагогика: Философията

Събота, 25 Юни 2016 / В клас
6400

 

Създаваме на децата среда да израснат и да учат така, че да намерят своя път към хармонията

 

Посоката на озарената педагогика е към смяна на образователната система. Само че както споменах по-рано, хората си представят смяната на образователната система по различни начини. Ние си я представяме в една посока, която е благоденствие на децата. Някои пък искат да ги реализират на пазара на труда, т.е. стрелките след „смяна на образователна система“ имат безкрайно много възможности. Нашата посока е благоденствие на децата. По-високото ниво е хармония и израстване. И най-високото е еволюция. Като еволюцията си се случва със и без нас, така че ние ако може да направим благоденствието.

 

Отношението към децата

 

Преди време в България беше Дийпак Чопра и показа, че са разработили вече инструмент за мерене на благоденствие. А в държавата Бутан, в която бях, имаше инструмент за мерене на щастие. Те там си имат и Министрество на щастието и им е много важен този индекс, сякаш по-важен от брутния вътрешен продукт. Така че можем да мерим благоденстваме ли ги или не ги благоденстваме. Това е посоката и това е философията по отношение на детето в озарената педагогика.

Много е важно вниманието. Където отива вниманието на един човек, там му отива енергията. Затова в озарената педагогика вниманието е насочено в детето. В момента в традиционната система в какво е насочено вниманието? Много е насочено в едни бланки да се попълват. Всички, които работят в училище, знаят, че има много бланки, бланка на бланката и бланка, на бланка на бланката. И това е толкова важно, че огромна част от емоционалния и психическия ресурс на учителите отива за попълването на всичките тези бланки. В озарената педагогика фокусът на вниманието е в детето. Това значи, че енергията отива към детето.

 

Осъзнаването

 

Какво е намерението? Намерението е най-важното нещо, когато се прави дадена дейност. Всички неща, по принцип, без намерение са неутрални. Например един уред за смяна на слайдове, той сам по себе си е неутрален. Аз мога да го използвам да сменям слайдовете, но мога да го използвам да уцеля някой. Нали така? Намерението е важно, а не самият уред. Намерението в озарената педагогика е създаване на среда за израстване. Това е намерението, там отива посоката на всяко едно действие. Да създадем тази среда и всяко едно дете вътре да може да развие потенциала си. 

Отвън е отражение на това, което е отвътре. Така, че в озарената педагогика фокусът е много насочен към това детето да е радостно, детото да е осъзнато и да знае, какво се случва вътре в него. Защото каквото е вътре в човека, такива действия, думи и последици се появяват в живота на този човек. И основният въпрос по отношение на детето е всеки да си намери отговор на въпроса „Кой съм аз?“. „Кой съм аз?“ е този въпрос които ти помага да разбереш вътре кой е и какво прави, накъде е тръгнал и накъде отива. Така че осъзнаването е основна част от озарената педагогика. Осъзнаване означава да си във вразка със себе си. Аз това го правя, защото ми е приятно, защото мама ще ми се кара или защото е много важно да знам и нещо ново. И когато имаш отговори на тези въпроси вътре в себе си, тогава е много лесно вън нещата да се случват, да взимаш решения, да поемаш отговорност за тези решения. Това, което е много важно в озарената педагогика е да се подчертава положителният резултат. Да се хване детето, какво прави правилно, да се подчертават верните резултати.

 

„Добро“ или „лошо“ дете

 

И другото нещо, което е много важно, е положителна идентификация на децата. Това означава, че едно дете, може да го пробвате със собствените си деца, като нарисувате една черта и сложите отляво „добро дете“, а отдясно „лошо“, за то попитате къде се намира. И децата, които не са третирани институционално, много често си стоят в „добро дете“. Но когато дълго време ходят на едно място, където им казват че все са неправилни, недовършили, нещо несвършили, несъвършени, неотговарящи на формичката в която искат да ги сложат, тогава идентификацията отива в дясно и става „лошо дете“. А когато ти се идентифицираш като лош, ти започваш да правиш такива избори, да имаш такива ценности, да ходиш на такива места, да се срещаш с такива хора, да го живееш и наистина накрая си ставаш лош. И е ключово важно по отношение на детето в озарената педагогика, то има положителна самооценка. Аз съм положителен човек, аз съм важен, аз съм нужен, от мен има смисъл да съществувам на Земята.

 

Личната мисия


Тезата, която е застъпена в озарената педагогика, ще видите доста тези, защото може да ги оспорвате, нали така, ние не сме Вселенската истина. Това е една педагогика в нея е така, в другите е по друг начин. Тезата тук е, че децата имат достъп до истина, и те могат да преценят кое е добро за тяхното развитие и кое не е добро за тяхното развитие. И даването на възможност отрано да избират къде да учат и как да учат им помага много по добре да реализират собствената си мисия.

 

Търсенето на истината

 

Търсенето на истината е изключително важно за да може да се отвори един човек нагоре и да може да се свърже с цялото. Казват му колективно несъзнавано, природа, Бог, който както иска да си го нарича, но става чрез задаване на въпроси и любопитство. Т.е колкото повече от малък те учат да задаваш въпроси, да си любопитен и да търсиш истината, толкова по-лесно ти след това си свързан с цялото и има една критична възраст - знате около три- четири години, когато децата питат „Защо?“. Ами на смени го карайте, един родител два часа, друг родител два часа, викнете съседката, но не ги спирайте да задават въпроси, защото в тази възраст прекъснете ли това желание да задават въпроси, тогава след това вече е трудно да се събуди отново.

 

Детето е енергия

 

Другата теза, която е застъпена в озарената педагогика е, че детето е енергия. Знаете, че материята е форма на енергия, така че е сигурно, че детето е енергия. Това, което е важно, е, че в озарената педагогика се подхожда към детето, така както се подхожда към енергията. Важна е честотата, важно е трептенето, важно е как средата влияе на тази енергия. В този смисъл аз много пъти споменах, че е много важно средата да е такава, която те зарежда, а не такава която те изморява. Ритъмът да е такъв, в който постоянно да си свеж, а не да се умориш, а след това трудно да можеш да се заредиш.

 

 

Важен е балансът между полезно и приятно. Ако е само полезно, то тогава става скучно. А ако е само приятно, както например имахме увеселителен парк в София, много бързо омръзва. И само, когато се намери балансът между тези две неща - хем да ти полезно, хем да ти е приятно - тогава ти участваш в това нещо дългосрочно. Още един баланс има, който е между стремежите ти, които са нагоре – между короната и корените, т.е. традицията и мъдростта от миналото. Ако имаш много стремежи, но нямаш мъдрост и корени, дървото пада. Ако пускаш много корени, но към нищо не се стремиш, седиш на едно място.

Този баланс е много важен - да уцелиш средата. Колкото по-големи стремежи имаш, толкова повече трябва да учиш тези преди тебе, какво са правили и да стъпваш на техните рамене.

Колкото повече сила имаш, толкова повече любов трябва да намериш в себе си, за да я балансираш. В момента хората са много устремени да имат сила и когато имаш сила без любов, става насилие. Това е друга форма на баланс, която се търси в озарената педагогика.

И третата форма на баланс е между миналото и бъдещето. Има едни хора, които постоянно ходят и гледат нагоре и си казват: „Иии и като отида да живея в София, и там като си купим апартамен и всичко, ще се оправи. Идват в София, живеят в София, купуват си апартамент, нищо не се оправя. Всичко си е същото. А има едни които ходят и гледат надолу, гледат улицата и си казват: “Защо не се ожених за Иван, а за Петър. Защо се случи да избера тая кола а не другата“. Те само си въртят нещо дето е минало свършило, но там вече нищо не може да се промени. Трябва да се уцели по средата - тези които ви гледат в очите по улицата, да са тук (в настоящето) – тогава всъщност сме постигнали един резултат в озарената педагогика.

Следва продължение

 

 

 

Вижте още: 

Озарената педагогика: Проект за училище

Озарената педагогика: Образованието 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Озарена педагогика, проект за училище, философия, среда за израстване, деца

StreetBoard

139 години от Епопеята на Шипка

Понеделник, 22 Август 2016 / Истории от града
  Стотици българи изкачват историческия връх всяка година, за да отдадат почит на героите, загинали за свободата на България   Отбелязваме 139 години от героичните боеве на старопланинския връх Шипка, която е най-тежката битка на Българското опълчение през Освободителната война. [...]

Ансамбълът на България с два златни медала

Неделя, 29 Май 2016 / Българи от ново време
  Златните момичета изиграха прекрасно и без грешка съчетанията си на турнира от Световната купа по художествена гимнастика   Ансамбълът на България спечели две почетни титли на турнира от Световната купа по художествена гимнастика, който се провежда в София в зала "Арена Арм [...]