Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Театърът

Неделя, 17 Юни 2018 / Истории от града
785
  • сн. Венци Мицов

 

Като символ на времето, в което разбрахме, че живеем, разкрачени над ценностите си и тоталната, повсеместна простотия

 

В родния ми Кюстендил, близо до оня легендарен мост с голите жени се намира сградата на местният театър.

Спомням си, че го построиха някъде в края на 70-те и дори си спомням как ни водеха на различни театрални постановки като културно-масова дейност на Пето основно училище, където учех - в Г клас.

Театърът беше една такава модерна за времето си сграда - цялата в мрамор.
Беше гузният подарък на партията - майка, след чието неграмотно решение някой бутна историеската сграда на читалището в самия център на града.

Всъщност решението да се бутне въпросното читалище беше толкова некадърно взето, че някой го бутна наполовина и другата половина стоя до средата на 90 - те години (а последните остатъци от него сега са претворени в арка, изрисувана от кюстендилски художници, начело със Свилен Блажев).

Кюстендилският театър приемаше гостуващи звезди - Калоянчев, Стоянка Мутафова....а бе който се сетите.
Но имаше и своя трупа, сценографи, сценични работници, суфльори, гримьори, озвучители.

Дойде демокрацията.

В Кюстендил демокрацията дойде пред сградата на Театърът.
Там се правеха първите митинги - както на новосформираното СДС, така и на новопрекръстената БСП.
Театърът изглеждаше като институция, която безпристрастно и обективно, но и строго следи кой какво обещава и какво ще свърши.

В началото на 90-те икономиката пое от планирана към пазарна.

Пое с някаква "масова" приватизация, купуваха се заводи и се продаваха, нарязани за старо желязо.

За изкуство никой не мислеше - кюстендилци се втурнаха да продават нелегално бензин на сърбите, защото беше ембарго, у нас бензинът беше стотинки, а в Сърбия - многократно по-скъп.

Театърът остана без пари.
Или с малко пари.
И започна лека - полека да се руши отвън.
А и отвътре.

И тогава, някъде в началото на 90-те изведнъж Театърът се превърна в дискотека.

И младите хора отново започнаха да викат - - "Че одиме у Театъро", само че не за Чехов и Кръстю Пишурка, а за да чуят новите хитове - "Радка - пиратка" и "Селската баня".
90-те започнаха да се търкалят, покрай Театъра се изтърколиха много правителства и общински съвети, но плочките отвън се прецакваха, все по-малко хора свързваха сградата с предназначението и, а дискотеката си вървеше, заедно с нея и музиката на времето - "Тигре, тигре", "Сине, сине", както и онзи рефрен на АзисТ - "Умри, умри".

Дойде новото хилядолетие.

Театърът оцеля. 
А дискотека в него вече няма.

Само че и хората в Кюстендил си тръгнаха.

Може би заради това, че в града няма препитание в резултат на всичко, което се случи в началото на прехода.

А може би в резултат на митингите пред Театъра.

А може би в резултат на дискотеката в Театъра.

А може би в резултат на липсата на ембарго към Сърбия.

Или в липсата на културно-масова дейност в училищата.

Днес Театърът в Кюстендил все още го има.

И да, камерната му сцена не съществува, в нея кмета успя да направи малък киносалон, защото големия киносалон в града беше продаден, след което собствениците му го зарязаха и така си стои, без да се ползва за нищо.

Когато мина покрай кюстенидилския театър, все си мисля за едно - каква е разликата между храм на изкуството и поп - фолк дискотека.

И каква е разликата между град с хора и град без хора.

И какво ще остане в историята - сцената на кюстендилският театър, или дискотеката, в която кюстендилци за първи път поеха отровата на долната мазна ориенталска чалга.

И си мисля, че всичко това зависи най-вече от самите нас.
И от това, което искаме да бъдем.

Пиша този пост, за да отдам почит към едно време, което следващото поколение няма да преживее - времето, в което разбрахме, че живеем, разкрачени над ценностите си и тоталната, повсеместна простотия.

Над всички нас, над собственото ни лутане между достойнството и банкетните ценности стои сграда от мрамор.

Кула от слонова кост.
И докато тази кула се държи, нас ще ни има.

 

Текстът е публикуван от Венци Мицов във Facebook 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

театър, Кюстендил, демокрация





StreetInside

Как да спорим правилно

Вторник, 25 Октомври 2016 / Към себе си
  Всички двойки спорят. Това, което различава щастливите от останалите двойки, е начинът, по който спорят и разрешават конфликтите по между си   В действителност, според експерта  Джон Готман, най- силният показател за това дали една връзка ще бъде успешна или не се крие [...]

Тренирайте ума си, за да привлечете изобилието в живота си

Петък, 29 Септември 2017 / На предела
Възможно е да привлечете изобилие в живота си, без да вярвате в никакви идеи или закони на привличането. Просто сменете фокуса   „Дали мислите, че можете или че не можете, вие сте прави“ Хенри Форд   Умовете ни са силни, но не винаги рационални. Затова трябва да ги н [...]