Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Какво има да свърши България, за да влезе в еврозоната?

Четвъртък, 02 Август 2018 / Общество
438
  • pixabay.com

В становището на ЕК се казва, че страната може да бъде приета едновременно в ERM II и Банковия съюз, но като си подготви домашното

 

В края на юни България представи кандидатурата си за присъединяване към механизма ERM II, който предшества членството в еврозоната. България кандидатства за едновременно приемане и в Банковия съюз. На 12 юли България изпрати официално писмо за кандидатурата си и получи зелена светлина за едновременното влизане в еврозоната и Банковия съюз, но има срок от една година да изпълни поставените условия. 

„След конструктивни обсъждания с ЕЦБ, Комисията, държавите-членки от еврозоната и Дания, България пое редица ангажименти в области на политиката, които са от голямо значение за плавния преход към и участието в ERM II. Що се отнася по-специално до банковия надзор, от България се очаква да изпрати искане за тясно сътрудничество с ЕЦБ в съответствие със съществуващите процедури и ще предприеме необходимите подготовки - включително и подкрепа за цялостната оценка на ЕЦБ. Допълнителните ангажименти се отнасят до други въпроси във финансовия сектор и институционалното качество и управление. Подобни усилия за реформа към по-солиден финансов сектор, по-силни институции и по-ефективни икономически структури ще допринесат за успешното участие на България в ERM II“, се казва в официалното становище на ЕК. ЕЦБ и Комисията ще наблюдават ефективното изпълнение на тези ангажименти.

 

Какво означава това становище?

 

Липсата на икономическа и финансова компетентност в България е силно притеснителна.
Според оценката на ЕК за кандидатурата на България за ЕRM2, държавата ни получи срок от една година, за да:
- Подобри банковата регулация, за да отговори на изискванията, така наречения Базел 3 валиден за всички банки в ЕС.
- Всички банки да отговарят на същите изисквания за капиталова адекватност, нива на лоши кредити и свързаност на лицата.

Просто казано до 15 май 2019г. България трябва да предостави на ЕЦБ следното:
- реформиран модел за регулиране на банките, покриващ Базел 3 критериите.
- реформирани и капиталово адекватни банки, отговарящи на Базел 3 без държавна помощ.
- Промяната на регулациите по Базел 3 ще се отрази на всички нива на банките - акционери, мениджмънт, софтуер и т.н.
- Базел 3 изисква решен проблем с вътрешния дълг и лошите кредити.
Позицията на ЕС за отлагането на реформи от страна на българската администрацията е, че сме поели ангажимент преди 10 г. за върховенство на закона, а повече времеви толеранс няма да има.

 

Изпълними ли са сроковете?


Срокът вече е даден и според оценките на ЕС на предоставените модели за реформи е изпълним. Време е за започване на реформи от наша страна в следващите 11 месеца.

Загубата на финансов суверенитет се дължи на липсата на върховенството на закона в някои страни като България. Сега БНБ определя лихвения процент, но формално. БНБ не е самостоятелна в това отношение, а води и съгласува своята политика с МВФ и европейските институции в следствие на подписаните договори за присъединяване с ЕС и отпуснатите дългосрочни заеми на страната. Не може европейския пазар да търпи негативи от неадекватната банкова регулация на една или друга страна. Това е защитен механизъм финансовите рискове от страни като нашата да не се пренасят на ниво ЕС, защото загубите могат да се измерят в милиарди евро.

Друг важен елемент за страни без върховенство на закона като България е така наречения компонентен риск. Като пример в момента БНБ следва общата ЕС политика на ЕС за основен лихвен процент 0. Поради високия риск за кредитите в България до 85 % лоши кредити в някои банки, пазарните лихви заедно със скритите и явни такси надминават 10 %. Ако се калкулира в обема на кредитите, отпуснатото количество бързооборотни кредити и кредити от заложни къщи като най-масови, то средната лихва би могла да бъде в диапазона 15-20%. Така потенциалното развитие на икономиката при 2-3% лихва е едно, а при 20% е друго. Така че това със суверенитета не е във вреда на потребителите, а е строг надзор.

Относно влизането ни в чакалнята на Еврозоната, преди да се упреква ЕС напомням, че натискът за започване на реформи е заради късите срокове, които излагат България на рискове с необратими щети. Забавянето на реформите до този момент е видно, а неформално трябваше до края на юли вече да са започнали действията на институциите. Отговорността си е изцяло наша, ако се провалят всичките ни съгласувани инициативи с ЕС през следващите месеци. Бремето на забавянето ще е тежко, като дано успеем да подобрим поне нивото си на експертиза, за да разберем проблемите и отговорностите си.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

еврозона, Банков съюз, какндидатура на България, условия

Street of Art

Идан Райхел под звездите на софийското небе

Вторник, 23 Август 2016 / Под прожектора
  Световноизвестният музикант Идан Райхел ще открие Фестивала на толерантността   Концертът на мултикултурната формация Idan Raichel Project ще се проведе 17 септември на открита сцена под звездите, изградена сред внушителен античен декор във филмово студио Nu Boyana. Идан Райхел [...]

Време с децата: Идеи за сърчица

Неделя, 12 Февуари 2017 / Стил
  Няколко идеи за вдъхновение и забавление    Освен, че ще се забавлявате заедно с децата, идеите за ръчно изработени подаръци и украси, които събрахме тук, могат да развият детското въображение, помагат за усъвършенстване на движенията, учат на търпение и какво ли още н [...]