Различните атракционни пътувания вече се превръщат в доходоносна традиция на държавната железница
След няколко успешни атракционни пътувания на композиции с парния локомотив Баба Меца, БДЖ отново подготвя празнични изненади. На 24 май Баба Меца ще поведе „Влака на буквите“, на който ще гостуват 130 ученици и преподаватели. За първи път гости на най-светлия български празник на грамотността ще бъдат и ученици-бежанци, които се интегрират чрез посещението на български училища. Като награда за усилията си в училище във влака ще пътуват и ромски деца, които вярват в силата на образованието, съобщиха от БДЖ.
И този път влакът ще бъде изпратен от Централна гара София с музика – този път под звуците на духовия оркестър на Столична община, акомпаниран от железничарски свирки и мощния рев на парния локомотив. Заради огромния интерес към пътуването, железницата пуска и допълнителни вагони. "Влакът на буквите" ще пътува до Банкя, където също е подготвена празнична програма.
По същото време към Пловдив вече ще пътува композицията „Тракийски романс“, теглен от парния локомотив 05.01 – най-бързият парен локомотив, който някога страната ни е притежавала и който развива 120 км/ч. Наречен е още „Пловдивския влак“, защото е работел по трасето Пловдив-Бургас. Влакът ще тръгне от София, след това ще пътува по направление Пловдив – Хисаря – Пловдив и вечерта ще пристигне обратно в столицата. В състава му е включен и вече традиционният музей на колела – личният вагон на Борис ІІІ от композицията „Корона експрес“. Цената за двупосочен билет за цялото пътуване е 59 лева, а за еднопосочен – 39 лв. Всички пътници в атракционните влакове на БДЖ получават и специални тематични подаръци.
Атракционните пътувания не са новост за БДЖ, но в последните месеци държавната компания развива успешно тази печеливша ниша. А тя може да се окаже златна мина – въпреки че цените на билетите не са ниски, желаещите да се докоснат до миналото и да усетят емоцията от пътуването с най-мощния парен локомотив в Европа, винаги са повече от местата. Огромен е интересът и от страна на чуждестранните туристи.
Най-известният парен локомотив на БДЖ е наречен Баба Меца заради огромните си размери. Преди да потегли на път машината трябва да се подгрява в продължение на три дни. Парният локомотив от серията 46.03, е най-мощният в Европа. Неговата колоосна система по формулата 1-6-2, проектирана от български инженери, е уникална за света. Локомотивът е построен през 1931 година в Полша. На него като огняр е работил и поетът Никола Вапцаров. След 55 години работа, Баба Меца спира да пътува. Локомотивът е възстановен от машиниста Ангел Алексиев и от двама негови помощници и от 2015 година отново вози влакови композиции – доскоро групи от богати чужденци, запленени от ретро влака.
За Лазаровден и Цветница БДЖ за първи път организира атракционни пътувания и за българи. И само от тези две пътувания приходите надхвърлиха 35 хиляди лева.
А компанията има както добра колекция от парни локомотиви, така и запазени вагони, които разказват история. Освен вагона на цар Борис III, БДЖ пази и вагона на брат му принц Кирил.
Вагоните от "Корона експрес" са били предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство. Това са вагон-салони и специализирани вагони с разнообразно функционално предназначение.
Трите вагон-салони от композицията са съответно за цар Борис III, царица Йоанна и принц Кирил. Произведени са през 1938-1939 г. в Германия. Във всеки един от тях има апартамент, спални кабини и баня. Те са луксозно обзаведени и са били със съвършени за времето си динамично-ходови качества.
Запазен е и специалният вагон, в който са пътували комунистическият лидер Тодор Живков и членовете на Политбюро на БКП. Интересът на хората да се докоснат до миналото, подарявайки си не само разходка, но и шоу на колела, е огромен. А миналото може да донесе на държавната компания не само добри печалби, но и доверието на пътниците.