Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Биохимичният подход при Синдрома на хиперактивност и дефицит на вниманието

Събота, 18 Ноември 2017 / Хранене и Здраве
1429
  • pixabay.com

 

Какви са алтернативите на лекарствата за повлияване на това състояние, според данните събрани в последните години?

 

 

Синдромът на хиперактивност и дефицит на вниманието е едно от най-честите нарушения в детската възраст. В различните държави се отчита честота на синдрома между 5 и 10 %. Децата в това състояние имат проблеми с вниманието и концентрацията. Те изпитват трудности да самоконтролират поведението си и са свръхактивни. При някои се наблюдава само хиперактивност, при други може да има само дефицит на вниманието. Има и деца, с комбинирано разстройство, при които са съчетани по различен начин и в различна степен симптоми и на двете състояния. Тези симптоми пречат на обучението на децата, а често създават и конфликтни ситуации в училище. При някои хора състоянието продължава да ги съпътства и в зрелия живот и създава проблеми на работното им място и в ежедневието. Съвременната медицина предлага няколко медикамента за подобряване на състоянието, но те не са ефективни при всички пациенти, а нежеланите лекарствени реакции са много и често са тежки. Какви са алтернативите на лекарствата за повлияване на това състояние, според данните събрани в последните години?

Омега–3 мастни киселини: Множество проучвания показват (виж. секция „Източници” след статията), че индивидите засегнати от синдрома на хиперактивност и дефицит на вниманието имат по-ниски нива на омега–3 мастни киселини (EPA и DHA) в организма си, както и че съотношението омега-6/омега-3 мастни киселини в тези хора е по-високо от нормалното. Други проучвания показват подобряване на състоянието на децата след допълнителен прием на омега-3 мастни киселини (рибено масло). Приемът на рибено масло трябва да бъде продължителен – обикновено ефективността е видима след 3 месечен прием на сравнително високи дози омега – 3 мастни киселини. Рибеното масло трябва да бъде пречистено от замърсителите на Океана, а дали е така се вижда в анализ сертификата, който може да бъде предоставен от продавача или производителя. В маслото не трябва да бъдат добавени витамини, за да се избегне риска от предозирането им при продължителния прием. В рибеното масло не трябва да бъдат добавени и други масла. Често в него се добавят масла, съдържащи омега-6 мастни киселини. Добавянето на омега–6 мастни киселини в рибеното масло е лишено от всякаква логика, тъй като съвременната диета е пребогата на омега-6 мастни киселини, а в организма на деца със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието омега-6 мастните киселини са в повече, както бе казано по-горе в статията. Нашето предложение за масло, което отговаря на всички описани критерии е Норвежко Рибено Масло. То е и единственото масло в Света, което е проучвано при деца с проблем в развитието и ефективността му е категорично доказана.

Цинк: Цинкът е основен микроелемент в живите същества. Хората набавят необходимия им цинк чрез храната, като около 38% от цинка, който се съдържа в нея се резорбира в кръвта. Дефицитът на цинк е често срещан сред хората ментални и поведенчески проблеми. Установено е, че голяма част от децата със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието имат някаква степен на цинков дефицит – от гранични стойности до тежък дефицит. Нивото на цинк в кръвта може да бъде изследвано, но правилното вземане и обработване на кръвта е от изключителна важност. Ако това условие не бъде изпълнено, лъжливо високите стойности на цинк в резултатите от кръвната проба са чести, поради външното й замърсяване. В България има лаборатории, които са специализирани в изследването на метали и техните резултати обикновено са точни. Не е препоръчително да се приема повече от 7-10 мг цинк дневно продължително време, ако преди това не е изследвано нивото на цинка в кръвта. Обикновено оптималната стойност на цинка в кръвта е 15 μmol/l. От друга страна няколко проучвания показват подобряване на състоянието на децата със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието след прием на цинк (виж. секция „Източници” след статията). Нашето предложение на качествен цинк е Нутрисорб Течен Цинк с аскорбат. Продуктът е произведен от английската фирма BioCare. За производството на продуктите на BioCare се използват висококачествени суровини, а добавянето на подсладители, оцветители и ароматизатори се избягва, където е възможно. Това прави хранителните добавки подходящи за чувствителни хора.

Гинко билоба – действието и ефективността на гинко билоба са добре познати на всички. Няколко проучвания показаха подобряване на състоянието на децата със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието при прием на малки дози гинко билоба. В проучванията децата са приемали между 80 и 250 мг гинко билоба с много добър ефект по отношение на концентрацията и вниманието. Важно е да се използва наистина качествен продукт, за да е сигурно, че децата получават необходимата доза гинко.

Комбинацията от тези три добавки е възможна и би довела до още по-бърз и осезаем ефект. Не бива да се забравя, че при добра поносимост и липса на нежелани реакции добавките трябва да се приемат поне 3 месеца, за да имат очаквания ефект.

д-р Милена Коцева
homeostaza.bg

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

хиперактивност, дефицит на вниманието, рибено масло, цинк





Street of Hope

Бомбата с двойките на седмокласниците била на Орешарски

Петък, 10 Юни 2016 / В клас
  Просветният министър Меглена Кунева обяви, че този випуск е бил слаб и на оценяването в 4-ти клас     Министърът на образованието Меглена Кунева намери обяснение за слабите резултати на матурите на седмокласниците в лошото им представяне през 2013-та година. Пред БНТ тя о [...]

Социално мислене

Събота, 26 Май 2018 / Гласът на детето
Работата в групи може да помогне на децата да разберат как да взаимодействат по-ефективно с другите   Програмите за преподаване на социално мислене са предназначени за децата, които имат проблеми с общуването. Социалното мислене учи децата как да разберат какво могат да мислят и чу [...]