Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Желязо: Храни, без които тялото ще страда

Петък, 08 Октомври 2021 / Хранене и Здраве
156
  • picjumbo.com

При недостиг на желязо мускулите и тъканите на тялото престават да функционират нормално, което може да доведе до анемия

 

Дневният прием на желязо зависи от възрастта и пола на човека. Децата трябва да консумират 8 до 10 милиграма на ден. Мъжете на възраст между 19 и 50 години се нуждаят от 8 милиграма дневно. Но жените изискват много повече - до 18 милиграма. Това се дължи на факта, че по време на менструация нивото на микроелементи в женското тяло пада и то трябва да се увеличи.

При недостиг на желязо мускулите и тъканите на тялото престават да функционират нормално, което може да доведе до анемия. Сред възможните причини се разграничават и: голяма загуба на кръв, лошо и нередовно хранене, нарушена абсорбция на желязо.

 

Симптоми на анемия

 

Повишена и тежка умора, главоболие, дразнене в очите, замаяност, сърцебиене, бледо оцветяване на вътрешната повърхност на долните клепачи, чупливи нокти и коса, задух при натоварване, студени ръце и крака, слаб имунитет и чести случаи на инфекции.

При анемия се нарушават функциите на сърдечно-съдовата система, имунната, храносмилателната и двигателната система.

Как да избегнем последствията от анемията?

Просто е: всеки ден трябва да консумирате храни, които съдържат желязо. Има два вида храни: животински протеини и храни на растителна основа.

Продуктите от животински протеини включват: черен дроб, бъбреци, мозък и сърце, говеждо месо, миди, стриди, пуешко месо, консервирана риба тон, яйца.

Най-много желязо се съдържа в тъмните меса (говеждото е номер едно). Освен това черният дроб съдържа много хранителни вещества с минимални калории. Месото от домашни птици съдържа протеини, селен и цинк, които спомагат за поддържане на мускулната маса.

 

Храни, богати на желязо

 

Например в морските дарове, които се усвояват по-добре. При липса на прясна риба, тя може да се консумира в консервирана форма, но в този случай желязото ще бъде много по-малко. Ще трябва да добавите още нещо към храненето.

Яйцата съдържат доста голямо количество желязо, което се намира в жълтъците. И пилето, и пъдпъдъците са полезни. Но не трябва да злоупотребявате с тях: нормата е 100-200 грама.

Растителни храни с желязо: семена, ядки, черен шоколад, броколи, спанак, нар, киноа, боб.

Отличен избор са сусам и тиквени семки. Те не са много калорични, но могат да компенсират по-голямата част от дневните нужди от желязо.

По отношение на наситеността и полезността ядките са много подобни на месото, тъй като съдържат много желязо и са с високо съдържание на калории. Определено трябва да обърнете внимание на фъстъци, бадеми и шам фъстък.

Какаовите зърна, също като бобовите растения, са богати на желязо. Ако шоколадът съдържа 70% или повече какао, той може да се консумира за възстановяване на нивата на желязо. Съдържа и магнезий, който е от съществено значение за безпроблемното функциониране на сърцето.

Нискокалоричният спанак и броколи са пълни с минерали и витамини, включително - С. Делът на желязото в тях не е толкова висок, колкото в другите храни, така че могат да се използват като добавка към месни ястия.

 

Източник: БГНЕС

 

Вижте още:

Внимавайте с минералите: Магнезий

Внимавайте с минералите: Селен

Тиквата – съкровищница от полезни вещества





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

желязо, анемия, витамини, минерали, месо, ядки





StreetInside

Отмъщението не помага

Неделя, 17 Април 2016 / Към себе си
Мислите за лоши неща само ще ви наранят още повече и ще объркат живота ви     Чувството на гняв и разочарование, които изпитваме, когато любим човек ни предава, могат да бъдат всепоглъщащи и неконтролируеми. Но всеки, който поволява тези негативни емоции да го обсебят и е отмъстил [...]

Изключете известията

Сряда, 07 Юни 2017 / Към себе си
Освободете се от онлайн веригите     Много се оплакваме от разсейването от цифровите технологии и с право. Ако прекарвате прекалено много време в безсмислени имейли и още повече в социалните мрежи, рискувате да спрете да общувате.   Изследване, публикувано преди време в сп. [...]