Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Защо е важно да ядем плодове и зеленчуци?

Сряда, 14 Юни 2017 / Хранене и Здраве
453
  • picjumbo.com

Препоръчителната доза плодове и зеленчуци варира според възрастта, но е важно да ги има в ежедневното ни меню 

 

Защо всички непрекъснато ни повтарят „Яжте повече плодове и зеленчуци“? Не е само защото те осигуряват необходимите хранителни вещества с малко калории. Когато ядете повече плодове и зеленчуци, вероятно ще ядете по-малко храни с високо съдържание на мазнини и нишесте и ще намалите риска от някои хронични заболявания, казват американските изследователи Катлийн Махан и Силвия Ескот-Пръст.

Препоръчваното дневно количество плодове и зеленчуци варира в зависимост от възрастта, пола и нивото на физическа активност и е в диапазона от 1 ½ до 2 чаши плодове и 2 ½ до 3 чаши зеленчуци за възрастни.

Плодовете и зеленчуците обикновено са с ниско съдържание на мазнини, натрий и калории, те са източник на калий, фибри и витамини, а също и на фолиева киселина.

Калият помага за поддържането на нормално кръвно налягане, а фибрите помагат за намаляване на холестерола. Фолиевата киселина е важна за изграждането на червени кръвни клетки и предотвратява вродени дефекти.

Витамин А е полезен за очите и кожата. Витамин Е предпазва от действието на свободните радикали. Витамин С помага за заздравяването на раните, здравето на зъбите и венците и помага за усвояването на желязото.

Влакната в плодовете и зеленчуците могат да ви помогнат да контролирате теглото си, да намалите холестерола в кръвта и да предотвратите рак на дебелото черво, диабет, апендицит и дивертикулоза. Повечето плодове и зеленчуци - например 1 чаша сурови моркови или 1 средна ябълка - съдържат около 2 грама фибри на порция.

Защитният ефект на плодовете и зеленчуците зависи отчасти от фитонутриентите, които действат и като антиоксиданти и предпазват от увреждане на тъканите. Примерите за фитонутриенти в плодовете и зеленчуците включват каротеноидите в морковите, броколите и спанака, които действат като антиоксиданти и вероятно намаляват риска от рак, според MayoClinic.com.

Капсаицинът в чушките намалява риска от тромби и сърдечни и артериални заболявания. Фенолните киселини при ябълките, боровинките и черешите могат да повлияят върху производството на ензими, които кара карциногените да се разтварят във вода, пишат Елинор Уитни и Шарън Ролфъс в книгата "Разбиране на храненето".

Хората с диабет трябва да ограничават плодовете с висок гликемичен индекс, като динята например. Те водят до бързо покачване и внезапно понижаване на нивата на кръвната захар. Бананите, ананасите и портокаловият сок имат умерен ефект. Прасковите, ябълките и портокалите оказват по-слабо изразено въздействие върху кръвната захар.

 

Вижте още:

Яжте ябълката с кората  

Червена ябълка или зелена ябълка 

Тиквата - съкровищница от полезни вещества 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

плодове, зеленчуци, фибри, здраве

StreetBoard

Жилище и помощ за всеки бежанец

Сряда, 12 Октомври 2016 / Истории от града
До този момент нито една община не е подала заявление за участие в програмата за интеграция   Жилище, детска градина и училище за децата, здравно осигуряване, възможност за участние в програмите за заетост и финансова помощ, която покрива разходите за живот. Тези мерки са предвидени за [...]

Вие не заслужавате Борис!

Петък, 08 Юни 2018 / Истории от града
  Или как една майка на специално дете се бори, за да го запише в „нормално“ училище   Да ви разкажа за нашите перипетии с 1 клас. Мислих, мислих и реших все пак да го направя обществено достояние. Както ви бях споделила, подадох документи в няколко училища. Не ни [...]