Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Достъп до образование? Да, но не сега…

Понеделник, 26 Юни 2017 / Гласът на детето
1514
  • общността.com

 

Децата с увреждания често остават извън образователната система или срещат проблеми на всяка крачка в родните училища

  

Образованието е един от най-ефективните начини за преодоляването на дискриминацията и бедността, на която обикновено са обречени децата с увреждания. В България работата по приобщаващото образование тепърва започва, затова ще се опитаме да разкажем за проблемите.


Според Световния доклад за хората с увреждания приблизително един милиард души в света живеят с увреждания, като най-малко 1 на 10 са деца и 80% от тях живеят в развиващите се страни. Сред маргинализираните групи децата с увреждания остават най-изолирани и дискриминирани не само заради специфичните си нужди, но и заради липса на разбиране и знания за причините за техните увреждания, както и заради отхвърлянето им от обществото.

Децата с увреждания са по-малко склонни да започнат училище, а ако го направят, те много често не успяват за завършат или да продължат в по-висока образователна степен. Достъпът до училище за деца с увреждания често е ограничен от липсата на разбиране за техните нужди, липсата на достатъчно подготвени учители, непригодената училищна среда, липсата на подкрепа и т.н.


Пример: недостъпна училищна инфраструктура, която не позволява на децата с физически увреждания да ходят на училище, или липсата на подходящи учебни методи и инструкции за деца с учебни затруднения.

 

Децата с увреждания са записани в училище, но са изключени от обучението, тъй като учебната програма не е адаптирана към техните нужди или учителите не разполагат с капацитет или време да направят необходимите адаптации и/или нямат достъп до асистиращи устройства, необходими за тяхното учене нуждае.

 

Пример: Деца със слабо зрение, които не могат да видят дъската без очила.

 

Деца с тежки увреждания, които се нуждаят от допълнителна специализирана подкрепа, независимо дали в училище или не. Тази група е сравнително малка (2-3% от всички деца с увреждания).

 

Пример: Деца с умерени до тежки увреждания или деца с множество увреждания.

 

Изчислено е, че между 93 и 150 милиона деца живеят с увреждания.

Приблизително 90% от децата с увреждания в по-бедните държави не ходят на училище.

Милиони деца с увреждания са оставени извън образователния сектор поради липсата на знания за това как да бъдат включени в планирането и изпълнението на образованието.

 

Ситуацията в България: Нагласата на учителите е, че децата със специфични нужди трябва да бъдат обучавани от ресурсни учители в съответните специализирани училища.

 

Като цяло учителите приемат задължението да приемат в класовете и групите в детските градини деца със специфични нужди като проблем с мотива, че работата с тези деца им пречи да работят с останалите и това ощетява другите деца в класовете и групите. Причината са големите групи и класове заради липсата на места в детските заведения и липсата на ресурсни учители, логопеди и психолози. Проблемът е голям и защото в събирателното понятие "дете с увреждане" се включват както деца с двигателни проблеми, така и деца с най-разнообразни проблеми в развитието, всеки от които изисква специфична подкрепа. Световният, а и българският опит (там където го има) показват, че посещаването на масови детски градини и училища помага на "специалните" деца не само да се социализират, но и да наваксат дефицитите си и това е по-добрият път те да получат пълноценно образование и да се включат успешно в обществото. 

 

Визията на Глобално партньорство за образование (GPE) призовава за приобщаващо и справедливо качествено образование за всички и има за цел да достигне до най-бедните и най-маргинализираните, включително децата с увреждания.

GPE предоставя на партньорите от развиващите се страни финансиране и насоки за извършване на анализ на образователния сектор и разработване и прилагане на строги планове за образователния сектор, които включват стратегии за реагиране и запълване на разликата между достъп, участие и учене, че маргинализираните деца могат да имат достъп до училище.

В партньорство с УНИЦЕФ и Световната банка GPE разработва насоки за приобщаващо образование. Насоките за подпомагане на анализа на образователния сектор, за планиране, подготовка и разработване на национални планове за образователния сектор ще включват стратегии, които да гарантират, че маргинализираните деца, включително децата с увреждания, могат да упражняват правото си на образование.

Финансирането на GPE подкрепя инициативи за приобщаващо образование в партньорските държави:

В Еритрея правителството пилотира програма за записване на деца с увреждания в училище и се учи от нея, преди да се разрасне.

В Занзибар въвеждането на дейности за приобщаващо образование и повишаване на осведомеността води до положителна промяна в нагласите към хората с увреждания .

В Камбоджа правителството преглежда децата, за да открие тези с проблеми със зрението и да им даде очила , като гарантира , че те могат да продължат да остават в училище и да се учат.

 

За съжаление в страната ни няма официална статистика за посещаващите деца училище, начина по който се осъществява финансирането на образованието им, както и броя на достъпните учебни заведения. Такива данни обаче предоставят от УНИЦЕФ, които активно работят по проекти за приобщаващо образование. Специализираните учебни материали, като дигитални учебници, за деца с проблеми на горните крайници се закупуват и превеждат от родителите. Учебниците са само за световния пазар и са само на английски език.


Вижте още:

Над 70% от учителите са "за" приобщаващо образование

Заедно в детската градина 

Пространство за мен

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

образование, деца с увреждания, училища, детски градини, УНИЦЕФ, приобщаващо образование





StreetBoard

На плажа в „Алепу“ имало укрепителни кубове

Вторник, 05 Март 2019 / Общество
  Строителният контрол не откри нарушения, въпреки че сградата върху пясъка ясно се оформя   Няма открити нарушения на строежа на плажа „Алепу“. Това констатираха при последната си проверка експертите от РДНСК- Бургас. Целта беше да установи дали се извършва само укреп [...]

Нови проекти променят облика на София

Четвъртък, 27 Юли 2017 / Истории от града
Инвеститор иска да надгражда етажи върху сгради, които са паметник на културата   Обликът на част от емблематичните сгради на София, издигнати между бул. "Цар Освободител", ул. "Аксаков" , ул. "Георги Бенковски" и ул. "Дякон Игнатий", да бъде драстично променен. Това предвижда постъпило [...]