
Жертването на образованието е въпрос на ценностен избор, смята Красимир Вълчев
“Не можем да си позволим да затворим за месеци. Училищата бяха нарочени за идеалния виновник, защото втората вълна съвпадна със отварянето на училищата, но това не е доказано”, каза министърът на образованието Красимир Вълчев в предаването "Неделя 150" на БНР.
Според него жертването на образованието в момента е въпрос на ценностен избор. Вълчев цитира изследвания, които показват, че малките деца са и по-малък разпространител на вируса: “Стойностите на заболелите ученици и децата в предучилищна възраст са над 12 пъти по-ниски от средните, но има подозрения, че боледуват безсимптомно и пренасят коронавируса”.
Министър Вълчев подчерта пред БНР, че заповедта за централизирано затваряне на училищата не е била правилна.
Над 1250 училища не са се сблъсквали с коронавируса. Затова според образователния министър диференцираното вземане на решения е по-отговорното поведение към бъдещето на децата, и към икономиката.
По решения на областните и общинските щабове за борба с коронавируса 40% от учениците в момента са на обучение в електронна среда. По решение на училищата – около 4,5% от учениците са преминали на обучение в електронна среда, включително и 74 училища са преустановили присъствените занятия в начален етап.
Според Вълчев има страхове и нагласата за дистанционно обучение е факт: “Апелирах към директорите, когато има страх, да предложат да се мине в електронна среда. Въпросът е за колко време. Ако е до края на годината, означава да затворим едни деца за 7-8 месеца, да ги десоциализираме, обездвижим, да им причиним проблеми и да намалим мотивацията им за учене”.
Изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата. Затова според министъра е разумно да се направи график до Коледа и да се редува дистанционно и присъствено обучение. „Виждам, че много хора започнаха по-стриктно да спазват мерките, ако се подобрят стойностите на заболеваемостта, ще започнем редуването на паралелките. Повече трябва да учат присъствено 8-и клас, особено езиковите паралелки, 7-и клас – също”, смята министърът.
По думите на министъра в месеците на сезонния грип – февруари и март – отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда.
Вижте още: