
Новината за автоматизирането на търговията отново идва от Китай
Влизаш, взимаш си продуктите, излизаш. Без досадни разговори, съобразяване с работно време или чакане на опашка. Плащаш с едно сканиране и продължаваш нататък. За някои може да звучи като кошмар, но за други това е бъдещето на търговията. Или поне за момента се оказва успешен бизнес в Китай, който изисква инвестиции, но пък се отплаща с ниски разходи и съответно по-високи печалби.
Поредната новина за това, че някои човешки дейности ще стават все по-излишни, дойде град Нанкин, където компанията „Сънинг Комърс груп“ отвори магазин без продавачи. Търговският обект разполага със система за разпознаване на лица, с която идентифицира клиентите. Влизаш, пазаруваш, а плащането става на входа автоматично чрез платежна система.
Първата автоматизирана услуга е предложена от онлайн търговеца на плодове „Бинго Бокс“, който открива 10 автоматизирани каси за пазаруване, разказва DigitalCommerce360. С нарастващата популярност на технологията за разпознаване на лица, софтуерът за бизнес разузнаване и мобилните плащания в Китай, онлайн търговците на дребно започват да излизат от интернет, като отварят магазини на самообслужване. Нещо като вендинг автомат, но в по-големи размери.
„Зонгшан Бинго Бокс“ е сред пионерите с над 10 открити магазина на самообслужване от юни 2016 г. насам. Потребителите сканират QR код на своите смартфони, за да влязат в търговското помещение и да бъдат проверени в регистрите за самообслужване с Alipay или WeChat Pay - две популярни китайски онлайн платежни системи. Продуктите носят етикети за безжична идентификация (RFID), като не се налага купувачът да сканира всеки елемент.
Компанията откри първия си магазин в Джоншан, китайски град с 3 милиона жители в южен Китай.
Първоначалната инвестиция в такъв бизнес може да не е малка, но оперативните разходи на един автоматизиран магазин са под една осма от тези в традиционните магазини. Разходите за една „търговска кутия“, включващи наем, труд, електричество, интернет и т.н., са около 2500 юана (375 долара) на месец. Но предприемачът си спестява контрола на отдели с човешки ресурси, заплати, данъци и осигуровки.
Като продължение на технологията компанията въведе пълна идентификация на личността чрез лицето на купувача, като тази в магазина в Нанкин. В недалечно бъдеще може да се очаква тази система да измести обичайните начини на пазаруване.
По данни на министерството на промишлеността и информационните технологии в Китай, в страната през 2016 г. са произведени 72 400 промишлени робота.
Вижте още:
Илън Мъск привлече 27 млн. долара за създаването на невронна гривна