
Наложените ограничения свиха производството, затова първо трябва да се върне интереса на потребителите
Почти всички икономисти имат различна визия и подход за възстановяване на икономиката на България от кризата, която причинява COVID-19. Сега е моментът, в който трябва да стимулираме търсенето повече, отколкото фактическото потребление. Защото някои от икономическите последици от двукратото затваряне на бизнеси през годината вече са факт:
- нарастване на безработицата;
- голяма част от свободните професии остават без доходи;
- нараства броя на фирмите, които изпадат в неплатежоспособност;
- значителен спад на преките инвестиции;
- значителен спад на парите, идващи от българите в чужбина;
- спад на износа, както към държавите от ЕС, така и към други страни.
Сривът на търсенето се породи от локдауна на глобално ниво, от рестрикциите за пътувания, от страха на хората и социалното изолиране, пред което сме изправени всекидневно. В резултат на това, компаниите занижават и своята производителност. Под една трета от общото търсене се реализира като реално потребление. Останалото отива в акцизи, данъци, осигуровки и субсидии и др. Икономика на глобално ниво не може да поема вълната от новата структурна безработица. Затова бизнесът трябва да се фокусира върху засилването на търсенето сред потребителите като единствена реална мярка за справяне с кризата.
По-засиленото търсене ще върне в икономиката пари за държавата и бизнеса. Например, ДДС трябва да се намали не само на храни в ресторантите, но и в хранителни магазини, за да може да се стимулират хората да пазаруват повече. Също така, трябва да се намали ДДС на лекарства, тъй като аптеките и хранителни магазини са основните обекти, където се генерира най-засилено потребление. Друга мярка е да се предоставят ваучери за пазаруване, които да стимулират увеличаване на покупателната стойност. По този начин сумите от ваучери ще се върнат отново в производителите, които от своя страна ще внасят средства и в държавата. Възстановяването на икономиката ще е бавен и продължителен процес, в който трябва да вземат участие всички групи, от краен потребител, до производител и не на последно място държавата.
Вижте още: