Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Как да спим по-добре?

Неделя, 06 Март 2022 / Хранене и Здраве
115
  • Photo by Claudia Mañas on Unsplash

Хубавият матрак и възглавница не гарантират добър сън

 

Проблемите със съня могат да бъдат едно от най-изтощителните преживявания в съвременния живот. Сънят засяга мозъка и тези, които страдат от безсъние, могат да страдат от лоша памет, промени в апетита и промени в настроението.

Според списание Sleep, около една трета от възрастните в световен мащаб не получават необходимия си сън. Според изследователи 35% от хората ще страдат от безсъние в някакъв етап от живота си в зряла възраст, цитира БГНЕС.

Отдавна известно е, че здравословната продължителност на съня е между 7,5 и 9 часа на денонощие, което е между 5 и 6 цикъла от по 90 минути. Третата фаза, на дълбокия сън, при който тялото се възстановява максимално, е с продължителност от 20 до 60 минути на цикъл. Или при около 7 часа сън, дълбокият възстановителен сън е около 1,5 часа.

Под 1% от хората имат генетичен полиморфизъм, който им позволява да спят под 7 часа без да се отразява негативно на функционирането на телесните и психичните им процеси. За всички останали при по-малко от 7 часа сън се измерва влошено функциониране на мозъка и тялото. Недостигът на сън ни кара да се изморяваме с 30% по-бързо от обичайното и води до повишен риск за различни смъртоносни болести. Освен това сънят е най-добрият начин да подобрим представянето си във всяка дейност – помага за ученето и автоматизацията (подобряването на моторни умения) – следователно ако искаме да учим или работим по-бързо и добре, трябва да спим по-качествено.

Според Кейт Михалм, журналист и автор на „Научи себе си да спиш: Ръководство за бивш безсънник“, първата цел е да подобрите хигиената на съня си. „Твърде често ще саботираме всяка реална възможност за добър нощен сън, без дори да го осъзнаваме“, казва тя. "И защо? Защото не знаем какво трябва да направим и кога трябва да го направим."

„Хигиена на съня“ е всеобхватен термин, който обхваща всички добри навици, които можете да възприемете, за да увеличите максимално шансовете си за качествен сън. Твърде често тези, които изпитват затруднения със съня, не успяват да създадат оптималните условия, необходими за възможно най-добрия нощен сън.

Сънят се регулира от хипоталамуса, малка част от мозъка, която се контролира от светлината. Той помага да настроите собствения си личен часовник и изисква правилните съобщения да му се изпращат в точното време на деня, за да работи ефективно. „Поведението в подкрепа на съня е много по-въздействащо, ако сте наясно какво се случва в ума и тялото ви“, обяснява Михалм.

Добрата хигиена на съня изисква създаване на перфектни условия, необходими, за да си осигурите най-добрия шанс за качествена почивка. Но това е нещо повече от купуване на хубаво легло и удобни възглавници. Става дума за създаване на здравословни навици през деня и график за сън, който е едновременно реалистичен и ефективен.

Сред основните правила за добър сън са задействане на естествения ритъм в човешкото тяло и намаляване на светлините от екрани преди лягане.

Проветряване на стаята независимо от сезона ще достави кислород, а той ще обогати кръвта и тялото ще се чувства по-добре.

Намаляването на алкохола и кофеина са задължителни преди лягане. Фрагментацията на съня - с други думи, събуждането през нощта - може да бъде причинена от редица неща, включително кофеин, алкохол и високи нива на хормона на стреса кортизол.

Експертите съветват и да се избягва късната вечеря, за да може тялото да бъде максимално отпуснато за сън.

 

Вижте още:

Безсънието уврежда мозъка

Какво прави мозъкът ни докато спим?

Как да се справим с детското безсъние?

Синята светлина краде от съня ни





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

сън, изтощение, здраве, стрес





StreetBoard

Кой печели и кой губи от пенсионните промени

Вторник, 26 Април 2016 / Общество
    Лансираните от финансовия министър Владислав Горанов пенсионни промени не са придружени с разчети и оценка на въздействието, каквото е изискването на закона, затова е трудно да се направи всеобхватен анализ как те ще се отразят на всички заинтересовани страни. Сигурното е, че г [...]

Стар или нов бюджет, вървим към пореден дефицит

Вторник, 15 Ноември 2016 / Общество
В такава политическа ситуация е напълно възможно проектът да бъде „украсен“ с популистки обещания и харчове     Има ли рискове за влошаване на бюджетната дисциплина в настоящата политическа криза? Поне няколко „вратички“ се отварят в създалата се ситуа [...]