
И когато си помагаме без награди и наказания
Често скачаме веднага, за да направим нещо за децата си "както трябва". Ангажираме се емоционално и ставаме активна страна в спора. Оправяме споровете между брата и сестрата на един дъх. Веднага спираме децата си да вземат играчка от друго дете в детската градина.
На теория това може и да работи. При всички случаи това, което може да ни помогне повече, е да наблюдаваме малко по-дълго отстрани, преди да влезем с пълна скорост. Да позволим на децата да се оправят сами.
Мария Монтесори е имала броеница, която е започвала да върти между пръстите си, за да се спре от намеса в работата на някое дете или във взаимоотношенията между деца. Това важи и когато детето ви се опитва да се справи в ситуация на общуване.
Влизането в ролята на спортен коментатор (популяризирано от Джанет Лансбъри) също е чудесен начин да наблюдавате и да останете нащрек, без да се забърквате емоционално. Коментирате на глас или наум това, което се случва: "Джени държи колата в ръцете си си. Джак я сочи с пръст и вика силно. Джени си бърше очите...." А когато нещата ескалират, вместо да се впускате първи да решавате спора, дръжте се като посредник. Бъдете Швейцария.
В нашите часове, понякога децата искат да работят заедно, но понякога променят мнението си. Аз съм там, именно за да им помогна да практикуват взимане на решения. Предлагам им думи, които могат да кажат; да опишат как се чувстват; да им помогна да се извинят и поправят нещата, когато е необходимо.
Ако познавате добре детето си, то знаете ситуациите, които вероятно ще го провокират. Така често можете да се намесите елегантно, точно преди нещата да излязат извън контрол. Значително по-лесно и ефективно е да се справите с това предварително, отколкото когато детето ви е вече разярено за нещо.
Кога точно да се намесим предварително е процес на проба и грешка. Така че продължавайте да наблюдавате, да опитвате и да се адаптирате, докато намерите добрия баланс.
Мотивацията
При Монтесори подхода, използваме алтернативи на наградите и наказанията, за да успеем да си помагаме ефективно. Както казва Алфи Кон, "работѝ заедно с детето, вместо да правиш нещо за него".
Когато подкупим децата си или им дадем награда, когато се държат добре, това е външна мотивация. Нещо, което идва от нас. Или това, което Алфи Кон нарича "правене на нещо за детето". Наказанието също попада в тази категория. Вместо това, би било добре да намерим начини да работим заедно с децата. Може да е чрез изграждане на навици, използване на хумор, броене до 10 в главата ви (за да им дадете време да обработят вашето искане), като използваме положителни думи или като казваме "искаше ти се да можеш да ...." вместо "не, не може ...".
(следва продължение)
Автор: Симоне Дейвис, The Montessori Handbook
Превод с редакция и съкращения: Цвети Камова