Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Среда за израстване: Живата класна стая

Събота, 30 Април 2016 / В клас
10579
  • Добър пример за естествени материали, светлина и пространство. Със забележка към острите ръбове на мебелите.

 

Как да създадем среда за учене според пирамидата на потребностите на Маслоу

 


Целта е класната стая да е съобразена с нуждите на децата.
Темата за нуждите е необятна, така че ще използваме нещо познато – пирамидата на Маслоу за човешките потребности. Не е идеална, но тъй като е популярна, е добра отправна точка за изясняване на темата.

Потребността от учене е на петия етаж на пирамидата на Маслоу. Най-просто казано, трябва да са удовлетворени първите четири етажа, та да му е до учене на човек. Ако един етаж не е удовлетворен, може да се компенсира частично от този над него и под него.
За традиционните разбирания текстът е краен. За търсещите какво става по света, е ясно, че нещата си работят чудесно.

 

 


Първият етаж е „Физиологични нужди (сън, вода, храна). Секс. Защита от стихии – въздух, вода, огън, земя, етер.”

 

Физиологични нужди

 

(сън, вода, храна). Това означава, че в стаята е добре да има машина за вода или на децата да им е разрешено да си държат на чина вода. Когато водата е на чина, ги подкрепя при всяка по-силна емоция да посягат към нея и да отпиват, т. е. да си помогнат, за да се успокоят.

В стаята има мека мебел отзад. Така, ако някой не се е наспал, може да отиде да си доспи, без да пречи и разсейва останалите. (Въпросът не е в този час взаимно да се измъчват всички с поддържането му буден. Въпросът е да се смени режимът му на лягане, така че да идва свеж на училище).
В стаята отзад има маса със столове. Подходяща е за екипна работа, за индивидуална работа и да си изядеш сандвича в междучасието. За един учител е много по-лесно и смислено да занесе по една гола филия хляб сутрин на децата, които нямат храна и те да преминат към етажа за учене, отколкото да се бори за вниманието им, когато всичко в тях е превзето от глад.
В стаите по стените няма огромни постери с полуголи герои от компютърни игри в еротични пози, спонсорирани от известни фондации. Червеният цвят е забранен за класни стаи. Повишава раздразнителност, сексуалност, агресивност, липса на концентрация.

Защита от стихии

 

– въздух, вода, огън, земя, етер. В стаята не става течение. Прозорците са уплътнени. Стаята се проветрява всяко междучасие или, ако вратата е уплътнена, малко прозорче да стои постоянно открехнато. Целта е да има свеж въздух и наличие на достатъчно кислород.
Подът на стаята се мие с вода извън учебно време, така че децата, когато влязат в класната стая, да е сухо. Целта е да не се подхлъзнат и паднат.
Много важно е до децата да достига слънчева светлина. Стаите да са светли и слънчеви. Прозорците големи и чисти. През летните месеци са нужни щори, за да предпазват децата от претопляне и изгаряне. За да могат да учат децата, да пишат и четат им трябва много светлина. Осветлението трябва да е изчислено, така че да е достатъчно интензивно, равномерно и щадящо очите на децата (т.е. не може лампи в четирите ъгъла на стаята и останалата част от тавана в патриотични символи).

 

 

 

За десничарите е добре слънчевата светлина да пада отляво. За левичарите е добре да пада отдясно. Така подреждането на стаята под формата на буквата П с диагонални чинове дава възможност за избор, кой как да седне и да му е светло, като пише.
Подходящи цветове за класна стая са топло много бледо жълто. Стена в бледо синьо и стени в бледо зелено. Цветовете са пастелни, топли, клонящи към бяло. Дават топлина, уют, мека свежест. Забранени са черно, червено, виолетово, лилаво. Забранени са ярки и/или тъмни цветове. Не е препоръчително кафяво и охра. Повече информация в книги по цветотерапия.
Подът е важно да е от естествено дърво. Паркет или дюшеме. Дървото успокоява децата.
В стаите е безценно да има цветя – мушкато, ендрише, здравец. Те са фитоцидни. Прочистват въздуха от болести.Помагат на децата да се заземят и успокоят.
WiFi в училище се включва при нужда, например събитие. Интернетът е по кабел. Така се предпазват децата от облъчвания, които са с неизяснено влияние върху здравето им.
Сетивата трябва да се пощадят. (За щадящата сетивата среда има информация в предишните четири статии в рубриката „Среда за израстване“.) Целта е детето да може да се фокусира в първопричината да е в тази стая – да учи.
Това е първият етаж от пирамидата на Маслоу. Остават още три преди детето да стигне до нужда от учебен процес.
Да видим какво има на втория етаж на пирамидата на Маслоу.

 

Физическа, психическа и

емоционална сигурност

 

Ако детето изпитва страх, то трудно може да учи. Ако се плаши и наказва редовно, това практически го инвалидизира по отношение на учене. Специално внимание обръщам на така наречените „строги учителки” – насилието над деца, дори и с уж с добри намерения е израз на педагогическо невежество, професионална безпомощност и сърдечна студенина. Няма място за насилие над деца особено на места, където те са принудително задържани по закон до 16 годишна възраст.
В класната стая децата трябва да се чувстват физически безопасно. Това означава, че няма остри ръбове от шкафове и трегери, на които могат да се наранят. Децата са пълни с енергия. Те се движат, тичат, скачат. Това е нормална част от детството. Дори това да не е физкултурен салон, а класна стая, е добре да е предвидена тази естествена живост на децата. Когато се шпаклова стаята, ръбовете на стените се правят обли. Не се използват широко разпространените вградени метални ръбове. И издадените и хлътналите ръбове на стени, таван и трегери са обли. За мебелите важи същото – да имат обрани ръбове на плотове, крака и страни.
В стаята няма стелещи се по пода разклонители. Мултимедията е монтирана на тавана. Компютрите са разположени покрай стените. Учителят има контакт до бюрото си.
В стаята има специализирано място за якета и чанти. Така децата не се спъват в чантите си по пода. За целта трябва да има място под чина за учебниците.

 

 

Втори вариант е, ако чинове се движат диагонално по стената, на стойката за компютъра да има място и за чанта до стената на нивото на стола. Най-добрия вариант е децата да си имат лични шкафчета в стаята или на етажа.
Радиаторите/отоплителните уреди са обезопасени против изгаряне и пожар.
За да се намали агресията и да се усили сигурността, е добре да има в класните стаи цветя и да се пуска в междучасията много тихо, там, където възрастните почти не чуват – Моцарт, Вивалди, Щраус.

 

Осигурете пространство за

изразходване на енергията


В училището е необходимо да има и място за крещене и място за свободно тичане. Мястото за крещене е звукоизолирана кабина, в която ученици и учители могат да влизат и да вентилират напрежението си. Мястото за тичане е маркирано, кръгово и се тича в него в една посока. Така излишната физическа енергия ще се изразходи легално.
В стаята няма мокри подове и остри предмети (закачалка с шишове за закачане на дрехи).
Психическа сигурност се подкрепя като децата могат да работят заедно, но и да се отделят зад другите на маса и да работят самостоятелно. Психическата сигурност се подкрепя, като стаята периодично в почивни дни се почиства с тамян и като учениците се научат периодично да благодарят на стаята, че ги приютява да учат в нея. Психическата сигурност основно идва извън стаята – от учителя, които преподава и от способността на класния ръководител да направи екип от децата, които се подкрепя и уважава.

 


Емоционалната сигурност идва от подкрепата децата, като са в емоция да могат да се справят с нея. Да имат наблизо вода за пиене, да могат да отидат на прозореца да подишат чист въздух, да си полегнат на меката мебел в края стаята докато се успокоят. Най-добре помага да си наплискат лицето, до облеят ръцете си и да намокрят вратлето си с вода. Емоциите в детството са бурни и кратки. Добре е да се научат децата на емоционална интелигентност, най-вече чрез примера на възрастните. Ароматите в класната стая, които могат да се използват са естествени (кора от портокал, кора от ябълка, лайка в купа вода…). Не са есенции или извлеци. Ароматерапията е дискретна т.е. възрастните почти не трябва да усещат миризмата.
Ако класната стая осигурява сигурност и безопасност, остават още три етажа да се удовлетворят според пирамидата на Маслоу докато се стигне до нуждата от учене.

Третият етаж на човешките потребности е

 

Любов, принадлежност, общност

 

приятели, да си приет, подкрепа и внимание. Каква е връзката с класната стая, за такава сърдечна тема?
Всеки детайл в стаята да е направен с любов към децата от хора, които обичат деца и са премислили нуждите им, какво ще им е удобно, полезно и приятно.
Стаята да е заредена с любов. Във въздуха ѝ да се усеща радост. Като влезеш вътре да чувстваш, че си добре дошъл, че си желан. Постига се с тамян, проветряване, фитоцидни цветя (здравец, мушкато, индрише), букети със свежи цветя, тиха класическа музика.
Децата да имат собствени равностойни гардеробчета или рафтчета за чантите и учебниците си. Ние сме заедно и аз имам своето място. Аз съм част от цялото.
В стаята има маса и възможност за игри на маса (шах, не се сърди човече, бридж…).
В стаята има табло по модел на Селестен Френе с четири квадрата, в които децата пишат по темите:
Харесвам
Не харесвам
Бих искал
Аз направих

На петият етаж в пирамидата на Маслоу за човешките потребности е ученето. Един етаж може да се компенсира от етажа отгоре и от етажа отдолу. Това прави нашият четвърти етаж ключов и възможно компенсиращ травми и нежелание за учене.

Четвъртия етаж е

 

Уважение и признание

 

– самоуважение, одобрение, да си нужен.  Как класната стая може да помогне за това?
Всеки ученик засажда цвете, дава му име и залепя името си и името на цветето си на саксията. Грижи се за него. Радва му се. Осигурява му светлина и вода според нуждите му. Това развива милосърдие и усещането, че за едно цвете си нужен и животът му зависи от грижите ти. Дава яснота колко е преходен животът и прави стъпки за емоционална интелигентност по отношение на смъртта, ако цветето умре. Вижда се цикъла раждане, разцвет, старост и смърт. Със снимки на цветята се прави календар за следващата година, който стои на стената.

Класната стая е жива. Тя има нужда от грижи и поддръжка. На този етаж е приобщаването на децата. Един знае, че януари отговаря за проветряването на стаята. Друг отговаря дъската да е чиста. Трети избира класическа музика за междучасията. Четвърти подготвя маса на сезоните на шишарки и елови клонки през зимата (повече инфо от Валдорфска педагогика във вторият текст по темата за класната стая). Пети отговаря да снима класа с екипните работи в час и да прави изложба със снимки на табло… Всеки да има задача. Изключително лесна, но даваща ти усещането, че си част от цялото. Задачите всеки месец се ротират. Така се учи ритъм и цикличност. Да се знае, че стаята ти дава и ти ѝ даваш.

 

 


Има табло за признание и благодарност. Ако съученик ти е помогнал да отидеш до лекаря или просто те е изслушал, когато си бил в нужда да споделиш, ако съученик е спечелил конкурс по брейк, ако съученик танцува балет и има концерт… Ти си значим за целия си живот, а не само за учебната дейност в училище и дори да не си най-добър по математика и литература, може да си великолепен артист, музикант, художник, тенисист… Да забелязваме ценното в другите, да го ценим и признаваме, да го назовем и да може да го споделим давайки уважение и получавайки уважение.
Тепърва ще стигаме до етажа с нуждата да учиш. Или накратко, ако са удовлетворени първите четири етажа от пирамидата на Маслоу, е очаквано да ти се учи с лекота.

Следва продължение

 

Още по темата:

Среда за израстване: Шареното не е детско

Среда за израстване: Как да създадем класна стая

Среда за израстване: Как се грижим за сетивата 

Среда за израстване: Здраве

 

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

среда за израстване, класна стая, потребности, пирамида на Маслоу, естествена светлина, враждебна среда

StreetInside

Разказването на истории

Неделя, 03 Април 2016 / Кариера
  Това е мощен и незаменим метод за мотивиране на хората в една компания   Изнасянето на мотивационни речи, разказването на истории – защо е нужно това? Отново ли се приравняваме към модели, които се случват някъде, извън спецификата на нашата география? Какъв смисъл можем [...]

Кризисните години и уроците на живота - втора част

Вторник, 10 Януари 2017 / На предела
7-годишните цикли, как и кога трябва да определим приоритетите си   Кои са изпитите в училището на живота и кое е важно във всеки от 7-годишните периоди, в които преминаваме? Можем ли и как да разберем какво ще ни направи успешни, така че да реализираме потенциала си - работейки това, [...]