Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Едва 17% от фирмите не прилагат работа от разстояние

Петък, 14 Май 2021 / Кариера
515
  • picjumbo.com

Голяма част от фирмите смятат да запазят този режим и занапред

 

Половината работодатели възнамеряват да продължат прилагането на дистанционните форми на заетост и след отпадане на извънредните противоепидемични мерки, показва анкета. Според проучването едва 17% от фирмите не прилагат работа от разстояние, въпреки наложените от година противоепидемични мерки.  Проучването е направено сред 180 предприятия и е проведено в партньорство между Българската стопанска камара и Българската асоциация за управление на хора. 

Анкетата показа, че преобладаващата част от работодателите (89%) частично или напълно е била запозната със законовата възможност за организиране на работата от разстояние. За едва 11% от анкетираните тази част от трудовото законодателство е била неизвестна.

Въведеното през пролетта на 2020 г. извънредно положение е принудило повече от половината работодатели (55%) да започнат да прилагат дистанционната работа в своите предприятия, а 28% са прилагали тази форма на работа и преди това. 17% от работодателите не прилагат работа от разстояние.

Аналогично стоят нещата и по отношение на смесените форми на работа – част от служителите работят от вкъщи, а други – в офиса. Тук малко по-висок е процентът на работодателите, които прилагат тази форма на организиране на трудовия процес (и преди извънредното положение, и след това) – общо 89%, за сметка на тези, които не прилагат работа от разстояние (11%). 

 

Половината работодатели не прилагат другия вид смесена форма на работа – в определени дни от седмицата служителите да работят от вкъщи. 50% ползват тази възможност и преди извънредното положение, и сега.

Една-трета от отговорилите, че прилагат дистанционната работа, декларират, че 50% от заетите в техните предприятия работят от разстояние.

37% от служителите работят до и над 90% дистанционно. А в 13% от случаите дистанционната заетост е за 75% от служителите.

17% от анкетираните посочват, че едва 10-25% от техните служители работят от вкъщи. 

Най-често дистанционната заетост се прилага за административния персонал, ръководители, специалисти продажби и маркетинг, финансово-счетоводни специалисти, ИКТ специалисти и персонал, обслужващ клиенти. Относително редки са случаите за надомна заетост на техници, инженери и приложни специалисти, а за персонала, осигуряващ охрана и сигурност, тази форма на заетост е неприложима.

 

Регламентирането на изискванията и правилата за работа от разстояние в допълнителните споразумения със служителите и обезпечаването на работните места у дома с необходимата техника са трудности, с които се сблъсква всеки трети работодател (33,3%).

На следващо място (с по 28%) като проблеми се очертават: невъзможността за ефективно наблюдение и отчитане на работата; затрудненията в комуникацията и обратната връзка; нарастващият стрес и напрежение в работата; оценката на риска и осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд.

Третата група проблеми (с по 22%) са: Осигуряването на софтуер за управление и контрол; проблеми с трудовата и технологична дисциплина; проблеми с мотивацията.

В около 17% от случаите притеснение у работодателите създават осигуряването на информационна сигурност, както и изострянето на вътрешноекипните и междуекипни конфликти и противоречия.

За 11% от работодателите проблем е разпределението на работата, възлагането и делегирането на задачи, както и забавянето в сроковете за изпълнение.

11% от анкетираните не са се сблъсквали със затруднения при прилагането на дистанционна работа, а едва 6% виждат проблем по отношение обучението на служителите.

Намаляването на режийните разходи (72%) и създаването на гъвкави форми на труд (67%) са най-големите позитиви на дистанционната работа, според участниците в анкетата.

На следващо място се нареждат привличането на млади служители, предпочитащи този тип работа (28%) и нарастването на ефикасността и производителността на труда (22%).

11% от анкетираните не виждат позитиви в този тип заетост. 

 

Влошеното екипно взаимодействие е най-големият недостатък на работата от разстояние – така смятат 61% от участниците в анкетата.

28% от анкетираните смятат, че се понижават качеството, продуктивността и ефективността в работата, но според други 50% тъкмо обратното – налице е повишаване на качеството, продуктивността и ефективността.

Според 11% от анкетираните, се понижават отговорността и ангажираността на служителите. На другия полюс са 28% отговорили, че се засилват отговорността и ангажираността.

Според 17% няма промяна по отношение на продуктивността, качеството, ефективността и екипното взаимодействие. 

17% от анкетираните отчитат подобряване на финансовите показатели на фирмата след въвеждането на дистанционни форми на заетост, а в 11% от случаите е налице влошаване на показателите. При 33% няма промяна. 39% от анкетираните не разполагат с необходимата информация, за да отговорят на този въпрос.

Половината работодатели възнамеряват да продължат прилагането на дистанционните форми на заетост и след отпадане на извънредните противоепидемични мерки, а други 22% се колебаят. Едва 6% от анкетираните са категорични, че ще се откажат от „хоум офиса“ като начин на организиране на работния процес.

 

Половината анкетираните не смятат, че „хоум офисът“ увеличава обема на работа на служителите, а други 28% са на противоположното мнение. 22% се затрудняват да преценят.

Смесването на работата и личния живот, както и влиянието на разсейващи фактори и неустойчива концентрация върху работата са най-честите  причини у служителите да се създава усещане, че „хоум офисът“ увеличава обема на тяхната работа (72-78%).

На следващо място са неумението за управление на времето (44%) и липсата на опит и култура за работа в дигитална среда (33%).

Сред причините за усещане за свръхнатовареност са още лошата организация и неумение на преките ръководители да прилагат този тип работа (28%), липсата на информация и своевременна обратна връзка (22%) и липсата на съдействие и помощ в работата (17%).

Най-малък ефект (6%) има чувството на несигурност и засилване на безпокойството за бъдещето.

 

Вижте още:

Много хора предпочитат да работят от вкъщи

Как се мери щастието: Българинът е най-доволен от работата си

Армия от безработни на фона на изчезващи професии





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

хоум офис, дистанционна работа, пандемия, коронавирус, бизнес, фирми, работодатели, БСК





Street of Hope

Как да се държим, когато детето е болно?

Сряда, 27 Май 2020 / Родители
Усещането за близост подсилва имунитета, но понякога децата спекулират   Психолозите твърдят, че при някои деца разболяването е неосъзнат механизъм за получаване на внимание и нежност от страна на родителите, ако по принцип на детето му е липсвала в ежедневието. Ако това е така, родител [...]

В бежанския център в Харманли има специална зона за непридружени деца

Петък, 17 Май 2024 / Гласът на детето
За последните пет години близо 11 хиляди бежанци, откъснати от семействата си, са потърсили убежище у нас     В приемателния център за бежанци в Харманли откриха зона за настаняване на деца, разделени от родителите си, съобщиха от УНИЦЕФ България. Страната ни е сред държавите в Е [...]