Важно да слушаме и да разбираме децата какво ни казват и да ги оставим да изживеят живота си радостно
При децата сутрин има трима преподаватели. Тяхната роля не е да обучават децата, а да ги наблюдават, да откриват талантите им и да ги завеждат на места, където могат да ги развиват. Представете си ги като наблюдатели, а не като такива, които инструктират или въздействат. Смисълът на тази педагогика е да се създаде среда на израстване. Ако приемем, че учителят е най-добрият готвач на боб, ние не очакваме той да ги научи да правят боб. Очакваме да наблюдава децата и да ги завежда на различни места, където те могат да развиват таланта си, да им осигурява проекти, по които да работят заедно, всяко според таланта си, така че да могат да достигат тези върхове, портали, които споменахме в предишния материал. За да може един такъв майстор да влезе при децата, той трябва да се е подготвил, да е преминал курс по човекознание. Човекознание са етапите, през които един човек се развива, нуждите, които той има в различните възрасти и разбиране в дълбочина на състоянията през които преминават децата. Това човекознание е задължително преди да можеш да влезеш при деца. Тези майстори не влизат вътре с нагласата: “Ами то каквото стане, така ще бъде“. Те подготвят (предварително и представят) в зависимост от талантите си програма, през която те имат идея да преминат тези четири години на децата.
Експеримент, който не се повтаря
Резултатите се мерят постоянно – дневно, седмично, месечно, годишно – така, че да се вижда този експеримент накъде се движи. Всяка една педагогическа система, и по принцип педагогиката е експеримент, който никога не се повтаря, защото децата са различни, времето е различно и средата е различна. Меренето е, за да се ориентираме доколко посоката е вярна. Не е „състезателно“ мерене, а е „посочно“ мерене (мерим посоката). Нещо, което е важно за учителите или както ние им казваме „майстори“, е че те са неутрални. Тези лампи отгоре на тавана светят към вас неутрално. Те не светят с ясното намерение, че ще ви осветят. Може да сте тук, може да не сте тук, те пак ще си светят. Нямат желание да ви въздействат или по някакъв начин да ви променят. Това им е функцията – да светят. Същото е и с учителите в Озареното училище. Те не светят, т.е. не се развиват в областта на таланта си, не се развиват като преподаватели, защото са решили, че ще ви въздействат, те работят за собственото си развитие. Вие им създавате условия като родители или като деца за това, същевременно тече и обратният процес.
Всеки работи за собственото си развитие
(Родители, учители и деца са съпреживяващи). Нарекли сме ги „екскурзоводи“. В някои педагогически системи, се казва че учителите са „градинари“ - например във Валдорфската педагогика. Аз също много го харесвам. Градинарят трябва да познава нуждите на всяко едно цвете и в зависимост от тези нужди да се грижи за него, за да може то да разцъфне по най-добрия за него начин. Но тъй като Озарената педагогика е на едно малко по-земно ниво, свързано с Мъдрост и Опит, ние сме ги нарекли „екскурзоводи“. Като отидете на екскурзия, примерно в Египет, екскурзоводът се грижи да не ви блъсне кола, да сте нахранени, разказва ви неща, но не ви насилва на всяка цена да научите всички фараони от първия до последния по години, създава ви един комфорт на сигурност, дава ви интересни знания. Ако имате страх или клаустрофобия, не ви вкарва насила в Хеопсовата пирамида, а казва „Ето там отстрани има една малка пирамида, може да я пробваш“ или „Ето, тук отстрани има един базар, можеш да го разгледаш“, т.е. дава ви възможност да изживеете ситуацията по начин по който вие сте способни да я изживеете. НО при „екскурзовода“ има движение - цялата група се движи заедно и прави нещо общо. Това е нещо, което е важно - има движение. В предните тектове споменах за микробусите, с които ще пътуват децата. Училището е там, където е животът, затова децата се движат и участват в различни дейности, извън конкретната учебна база.
Учителите са инвеститори
Те подготвят децата за бъдещето. Каквото посеят в момента, това ще се бере след 20 години. Или, ако сега посеем ябълки, ще берем ябълки. Ако сега посеем тикви, ще берем тикви. И когато един учител осъзнае каква е ролята му на инвеститор, тогава вече и отговорността става много по-ясна. Когато инвестираш, тогава вече започваш да мислиш и за резултатите и последствията от твоите действия и бездействия.
Нещо много важно в Озарената педагогика е, че човек може да даде само това, което има. Ако аз имам любов към себе си, аз мога да ви дам на вас любов. Обаче, ако вие нямате любов, няма как да я дадете. Същото е и със спокойствието. Чували сте някои учители как крещят „Спокойно!!! Спокойно!!!“. Няма как да се успокои детето, ако вътре не е спокойно. Затова, може да даваш само нещата, които имаш. И е хубаво всеки да си направи инвентаризация - какво имам, какво мога да дам и това, което нямате да намерите някой друг човек, който да му го даде.
Кът за родители
Мястото на родителите е изцяло в живота на децата. Нямаме задача да ги разделяме на живот с родители и на живот без родители. Това не е естествено. Затова сме направили кът за родители, в който родителите, като идват с децата си, да могат да останат. Вътре сме планирали да има wi-fi, принтер, маси, така че те да си работят, ако имат свободни професии напр. архитект, програмист... Има много професии, в които родителите могат да работят близо до децата. През деня могат да плуват с децата в басейна, да се разхождат из парка да стават добри, т.е. няма такова разделение, сега си на работа, сега си на училище. Ти си го живееш живота и се учиш в него и не е задължително да си отделен от родителите си, когато си на училище.
Това, което е най-важно, е детето и родителите му да могат да изберат как ще протекат първите 18 години от живота на това дете, а не някой да казва „Тук е така, математика сутрин толкова часове, от толкова до толкова, тогава ти е междучасието...“. Имаш право на избор и имаш право на мнение.
Това, което казах в началото и продължавам да твърдя, е че като има проблем с детето винаги се търси проблема в родителите, учителите и средата. И категорично ви моля, ако случайно решите, че някога има проблем детето ви, веднага да си купите огледало и да започнете да го ползвате вкъщи. Със сигурност проблемът ще се появи.
Респект към децата е теза, която е много важна в Озарената педагогика. Понякога в една ситуация родителите виждат едно, а децата – друго и много често децата са прави, а възрастните грешат. Ако се освободите от желанието си да бъдете винаги прави, най-вероятно ще започнете да чувате децата и тогава ще имате възможност да им дадете свободата да избират. Уважавайте децата. Ако винаги сте прави, може да отидете в борсата в Лондон да играете и ще станете милиардери за един ден. Но не сме винаги прави. И затова е важно да слушаме и да разбираме децата какво ни казват и да ги оставим да изживеят живота си радостно. Сърдечно ви благодаря.
Първа част:
Озарената педагогика: Предаваме състояния, не само знания
Вижте още:
Озарената педагогика: Проект за училище
Озарената педагогика: Образованието
Озарената педагогика: Философията
Озарената педагогика: Програма
Озарената педагогика: Информация и идентификация