Учителите и родителите трябва да са майстори, за да подкрепят децата в пътя им към знанието
Едно от най-важните неща в Озарената педагогика е, че ние си разменяме състояния. Това е един от фундаментите на тази педагогика. Ние не си разменяме знания и като се срещаме с един учител, ние не поемаме неговите знания, ние приемаме неговото състояние. За да е по-ясно - представете си най-талантливата учителка по математика. Тази която е най-добра на Земята, но в същото време тя е много депресирана. Като влиза в час при децата тя на какво ще ги научи? Ще ги научи на депресия. Същото е с една ведра учителка или радостна учителка. Когато тя влиза в класната стая, тя предава цялостното си състояние. И ако можете да бъдете, тайно в душата си, строги с учителите, е много важно вие като родители да се замислите в какви състояния сте.
Когато говорим за размяна на състояния, най-важното е отговорността на всеки родител и учител да поддържа състоянието си. И ако е в състояние, което е неадекватно за общуване с деца, е по-добре да обикаля блока в кръг, да отиде да потича малко в парка, да си пореве тайно на някоя пейка и когато стане нормален, да отиде при децата. Отговорност на всеки възрастен в Озарената педагогика е да поддържа собственото си състояние и да е в пълна яснота, че той не предава на децата едни знания, а той предава цялостното си състояние с всичките му елементи, включително отношението си към живота.
Състояние на майсторство
Това означава, че фокусът в Озарената педагогика е да търсим преподаватели, които са в едно специфично състояние - състояние на майсторство. Това е състоянието, което ние искаме децата да приемат. И за да може един човек да бъде в състояние на майсторство в една област от живота си, той трябва да е достигнал до въпросното майсторство. Дали ще е най-добрият готвач на боб или ще е най-добрият пилот на самолет изтребител, или ще е изключително добър инженер, важното е, че той е научил две неща – отношение към детайлите (защото разликата между майстора и посредствения са детайлите) и отношение към инструмента. Представете си един цигулар как се грижи за цигулката си. Когато си в състояние на майсторство, ти можеш да предадеш нещо безценно на децата – критерия за качество. Понеже качеството е абстрактно и няма как да бъде написано в учебник, то се предава от човек на човек.
Какъв трябва да бъде учителят
Следващия важен момент в Озарената педагогика са критериите, по които подбираме учители. Първият е да обичат деца. Ако някой не обича деца, нито като родител, нито като учител може да се включи в Озарена педагогика. Има други педагогически системи, които ще са подходящи за него, но тази не е.
Другите критерии са красота, хармония, качество, любов към природата. Който има и петте, е добре дошъл в Озарената педагогика и като учител, и като родител. Ако едно от тях липсва, например правила съм опити да работя с колеги, които нямат критерий за красота, не става. Не се получават нещата. И това е нормално. За техните училища, където този критерий не е толкова съществен, също има деца.
Не е важно да има един тип училище и всички да са стандартизирани. Важно е всеки да попадне в това училище, което е подходящо за него. Озареното училище е описано в тези пет критерии и който ги припознава, е добре дошъл.
Важното е в началото да е ясно какво е, така че да не се изненадваме. Като си кажем в началото „в това е така“ тези, които са за тук, идват, а не после да се чудим защо в тази педагогика, не се яде месо. Малко отклонение - в нашата мечта за училище се предлага храна, която не е с месо, но всички деца са подкрепяни да ядат месо, когато и където желаят и не е нужно да се крият или да ни лъжат, че не го правят. Ако те така са избрали, ние уважаваме избора им. Озарената педагогика е един мост между това, което е сега и това, което би било хубаво да бъде накрая.
Цикличност в работата
Споменах думата майстор - в една област този човек да е достигнал до професионализъм. Идеята е тези майстори четири години да работят с деца, една година да учат академично педагогика, да изследват световни най-добри практики, една година да подготвят следващите учители и една година (покрай колега евреин сме я нарекли „събатица“) да си почиват. Обикалят по света и се зареждат, така че да имат какво да дадат на децата в следващия цикъл. Ако само преподаваш, се изморяваш. Трябва и да заредиш батериите. Така че, този цикъл е свързан с вдишване и издишване.
Следва продължение.
Вижте още:
Озарената педагогика: Проект за училище
Озарената педагогика: Образованието
Озарената педагогика: Философията
Озарената педагогика: Програма
Озарената педагогика: Информация и идентификация