Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Озарената педагогика: Предаваме състояния, не само знания

Събота, 23 Юли 2016 / В клас
8277
  • Децата често виждат нещата по различен начин от възрастните и ние трябва да уважаваме това

Учителите и родителите трябва да са майстори, за да подкрепят децата в пътя им към знанието

 

Едно от най-важните неща в Озарената педагогика е, че ние си разменяме състояния. Това е един от фундаментите на тази педагогика. Ние не си разменяме знания и като се срещаме с един учител, ние не поемаме неговите знания, ние приемаме неговото състояние. За да е по-ясно - представете си най-талантливата учителка по математика. Тази която е най-добра на Земята, но в същото време тя е много депресирана. Като влиза в час при децата тя на какво ще ги научи? Ще ги научи на депресия. Същото е с една ведра учителка или радостна учителка. Когато тя влиза в класната стая, тя предава цялостното си състояние. И ако можете да бъдете, тайно в душата си, строги с учителите, е много важно вие като родители да се замислите в какви състояния сте.

Когато говорим за размяна на състояния, най-важното е отговорността на всеки родител и учител да поддържа състоянието си. И ако е в състояние, което е неадекватно за общуване с деца, е по-добре да обикаля блока в кръг, да отиде да потича малко в парка, да си пореве тайно на някоя пейка и когато стане нормален, да отиде при децата. Отговорност на всеки възрастен в Озарената педагогика е да поддържа собственото си състояние и да е в пълна яснота, че той не предава на децата едни знания, а той предава цялостното си състояние с всичките му елементи, включително отношението си към живота.

 

 

Състояние на майсторство

 

Това означава, че фокусът в Озарената педагогика е да търсим преподаватели, които са в едно специфично състояние - състояние на майсторство. Това е състоянието, което ние искаме децата да приемат. И за да може един човек да бъде в състояние на майсторство в една област от живота си, той трябва да е достигнал до въпросното майсторство. Дали ще е най-добрият готвач на боб или ще е най-добрият пилот на самолет изтребител, или ще е изключително добър инженер, важното е, че той е научил две неща – отношение към детайлите (защото разликата между майстора и посредствения са детайлите) и отношение към инструмента. Представете си един цигулар как се грижи за цигулката си. Когато си в състояние на майсторство, ти можеш да предадеш нещо безценно на децата – критерия за качество. Понеже качеството е абстрактно и няма как да бъде написано в учебник, то се предава от човек на човек.

 

Какъв трябва да бъде учителят

 

Следващия важен момент в Озарената педагогика са критериите, по които подбираме учители. Първият е да обичат деца. Ако някой не обича деца, нито като родител, нито като учител може да се включи в Озарена педагогика. Има други педагогически системи, които ще са подходящи за него, но тази не е.

Другите критерии са красота, хармония, качество, любов към природата. Който има и петте, е добре дошъл в Озарената педагогика и като учител, и като родител. Ако едно от тях липсва, например правила съм опити да работя с колеги, които нямат критерий за красота, не става. Не се получават нещата. И това е нормално. За техните училища, където този критерий не е толкова съществен, също има деца.

 

 

Не е важно да има един тип училище и всички да са стандартизирани. Важно е всеки да попадне в това училище, което е подходящо за него. Озареното училище е описано в тези пет критерии и който ги припознава, е добре дошъл.

Важното е в началото да е ясно какво е, така че да не се изненадваме. Като си кажем в началото „в това е така“ тези, които са за тук, идват, а не после да се чудим защо в тази педагогика, не се яде месо. Малко отклонение - в нашата мечта за училище се предлага храна, която не е с месо, но всички деца са подкрепяни да ядат месо, когато и където желаят и не е нужно да се крият или да ни лъжат, че не го правят. Ако те така са избрали, ние уважаваме избора им. Озарената педагогика е един мост между това, което е сега и това, което би било хубаво да бъде накрая.

 

Цикличност в работата

 

Споменах думата майстор - в една област този човек да е достигнал до професионализъм. Идеята е тези майстори четири години да работят с деца, една година да учат академично педагогика, да изследват световни най-добри практики, една година да подготвят следващите учители и една година (покрай колега евреин сме я нарекли „събатица“) да си почиват. Обикалят по света и се зареждат, така че да имат какво да дадат на децата в следващия цикъл. Ако само преподаваш, се изморяваш. Трябва и да заредиш батериите. Така че, този цикъл е свързан с вдишване и издишване.

Следва продължение.

 

 

Вижте още: 

Озарената педагогика: Проект за училище

Озарената педагогика: Образованието 

Озарената педагогика: Философията

Озарената педагогика: Децата 

Озарената педагогика: Програма

Озарената педагогика: Информация и идентификация 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Озарена педагогика, проект за училище, състояние на духа, критерии

StreetBoard

Български виртуоз с шанс за номинация за „Грами“

Сряда, 26 Септември 2018 / Българи от ново време
Бил Василев живее и работи в Ню Йорк, където си е извоювал завидна репутация   Сигурно не сте чували за него. Вероятно защото самият той не обича да привлича внимание върху себе си, но щом грабне саксофона или застане зад пианото, всички слушат с интерес и се обръщат да видят кой свири [...]

131 години от Съединението

Вторник, 06 Септември 2016 / Общество
Съединението между Княжество България и Източна Румелия е едно от най-знаменателните събития в историята ни   Щом сме обединени около правдива и достойна кауза, можем със самочувствие да ковем собствената си съдба, а не просто да гледаме отстрани, докато силните на деня решават вместо н [...]