
В Монтесори подхода едно от най-важните неща е децата да могат да се справят сами
Много ценя съвета, който Сюзън Стивънсън (опитен Монтесори учител) веднъж ми даде, когато беше на посещение в Амстердам. Попитах я как поддържа енергията си, когато е в класната стая. Отговорът й беше: "използвай максимално средата в твоя полза".
Сюзън говореше за тактиката й да си записва бележка всеки път, когато дете я моли за помощ. След това в края на деня да събере всички бележки и да помисли "Има ли начин да направя така нещата, че децата да могат да се оправят сами в тази ситуация?". Например, ако дете поиска повече хартия да продължи да работи, има ли някакъв начин да се извади навън хартия, където децата могат да си помогнат сами, без да идват при мен?
Ето още няколко идеи как да ограничите нуждата от вас и да насърчите детската самостоятелност у дома:
1. Оглеждайте се за детски размер уреди, например малки метли за почистване.
2. Използвайте малки кошници или подноси и съберете нещата така, че децата да имат всичко, от което се нуждаят на едно място и да го местят лесно сами.
3. Извадете навън само толкова, колкото искате да почистите след това.
4. Сложете малки кърпи навън, за да посрещнете малките разливания на течности.
5. Съхранявайте детските неща на височината му - например кош с дрехи, от които да избира всяка сутрин; собствените чинии и чаши на нисък рафт в кухнята; малка кана за вода, която може да достигне, за да си помогне да пие.
(следва продължение)
Автор: Симоне Дейвис, The Montessori Handbook
Превод с редакция и съкращения: Цвети Камова